Dne: 06.02.2025 20:00
Kde: Brno Kabinet Múz
-(16)- / (USA, Relapse records) ======== Americká sludge punk-metalová kapela -(16)- z jižní Kalifornie je považována za průkopníka tohoto seismického hardcorového subžánru. Plnohodnotný debut Curves That Kick vystřelil do světa v roce 1993 prostřednictvím nezávislého labelu Bacteria Sour, jehož majitelem je legendární umělec Pushead. Diskografie kapely se rozšířila v roce 1996 vydáním kritiky uznávaného alba Drop Out, které vyšlo na Pessimiser Records. V roce 2007 kapela uzavřela smlouvu s Relapse Records, na kterémžto labelu následně vydala několik alb.
V roce 2022 potvrdili „Šestnáctky“ tvůrčí sílu vydáním doposud posledního, kritiky uznávaného alba Into Dust — to se objevilo v mnoha bilančních žebříčcích nejoblíbenějších desek konce roku a pozitivní recenze publikoval Spin, Metal Hammer, New Noise nebo třeba Decibel Magazine. Into Dust bylo oceněno v Creem Magazine jako jedna ze tří nejlepších rockových desek roku.
GOSPEL OF THE FUTURE (Kabinet records) ========
Gospel Of The Future patřili v letech 2004 až 2010 k tomu vůbec nejlepšímu, co zdejší scéna tvrdých kytar nabízela. Nekompromisní sludge hukot a hypnotické rytmy přinášely naprosté hlukové opojení jak naživo, tak z desek. Ty kapela vydala dvě, ale záhy po vzniku té druhé, The Eclipse, se na prahu roku 2011 rozpadla.
Zůstala nám po nich nezacelená rána, do které se ale v roce 2019 vrátili nasypat popel z vyhořelých rašelinišť. Zakládající členy Aleše Medunu (bicí) a Jiřího „Ultrazvuka“ Spurného (kytara, zpěv) v sestavě doplnili již dříve hostující baskytarista Jiří Kos (basa) a zbrusu nový kytarista Lukáš Benešovský. Návrat na pódia kapele po několika vystoupeních přerušila v roce 2020 covidová pandemie, ovšem pobyt ve studiu si rozhodně vzít nenechali, a tak následně ve studiu Golden Hive natočili materiál na novou desku Blowtorch Mankind, jež vyšlo začátkem roku 2022 na LP u Kabinet Records. Po stránce grafické převzal štafetu po Seldonu Huntovi neméně uznávaný umělec Marald van Haasteren, jenž se postaral o kompletní artwork.
SKIPLIFE ========
Není nutné vést debaty, zda vznik a směřování Skiplife složené z ostřílených harcovníků s kořeny v pozdní devadesátkové DIY hardcore scéně u nás ovlivnily více kapely ze Slap-A-Ham, Deep Six, stránek zinu Monkeybite nebo prapočátky powerviolence u nás, ať už v podobě nahrávek Pangs of Remorse a článků v Hluboké orbě.
Důležité je pochopit, že za zvukem a esencí tvorby těchto fotrů s děckama a hypotékama na krku je právě povzdech nad nedostatkem všeho výše zmíněného na současné hudební scéně. Jedná se o spontánní nápad po náhodném setkání v backstagi a jeho provedení do krátkých, rychlých a hlasitých výstřelů tak, jak si to všichni zúčastnění přáli již od dob založení svých původních kapel Lycantrophy, Inkogruence nebo Mindlock. Brunátné násilí prozatím neslavilo v ČR svůj triumf, ale už bylo na čase!
SLAŤ (Doomentia Records) ========
Debutová deska brněnských Slať je zpočátku dost nepřístupná, těžká na vstřebání a rozhodně ne z kategorie nahrávek, jež by se svým posluchačům nadšeně vrhala do náruče. A tohle platí i v případě, kdy se v podobném žánrovém poli pohybujete se železnou pravidelností a úsměvem na tváři.
Všeobecně známým faktem je, že ač se bavíme o debutovém albu, nemáme před sebou žádné nováčky. Polovina sestavy, jmenovitě vokalistka Jana Kremace a kytarista Mika Koffin, mají za sebou už etapu s názvem Nikander a v případě Koffina ještě i Gospel of the Future — a Slať na své „předchůdce“ stoprocentně navazují. Téma riffových bažin a středních temp a Elegie propastná (Doomentia Records) v tomto ohledu pokračuje ve snaze vše dovézt na vyšší úroveň.
|