Vzal bych to od samého začátku od začátku, kdy ses rozhod, že budeš dělat HC label a proč ?
Myslím, že nápad vést nahrávací společnost se zrodila někdy koncem roku 1995. Cílem bylo určitě vydávat dobré desky dobrým kapelám a vybudovat slušnou značku, nic víc. Od poloviny února 1996 je firma registrována a funkční. Prvním titulem měl být 7"EP legendárních EXIT ONLY, jenž nevyšel, protože se kapela rozpadla. Mít jako debutní titul na labelu singl tehdy určitě nejlepší HC kapely, to není špatný, ne ? A protože se mi zachovaly na kazetách nějaké jejich živáky a záznamy zkoušek, rozhodl jsem se po tolika letech vydat dvě z jejich skladeb jako limitovanou edici 7"EP. I když ten titul byl plánován k vydání už loni, zatím nebyly volné finance to zrealizovat. Až deska vyjde, bude to takové slavnostní ukončení jednoho období labelu.
Jednoho období labelu ? Tomu moc nerozumím, co myslíš tím „jedním obdobím“ ?
Ano, jednoho období, toho hardcorového - bez větších znalostí co a jak dělat a jak postupovat.
Podle čeho si vybíráš kapely, který vydáváš ? Když si projdu všechno cos vydal, tak se většinou jedná o hodně odlišný kapely.
Nemyslím si, že by kapely, kterým jsem vydal desku, byly výrazně odlišné. Určitě ne ty do prvních pěti katalogových čísel. Ber to tak, že to období je už pasé. I teď se snažím držet určitou linii a zatím to vychází.
Minority, svýho času skoro kultovní záležitost, dnes už ten pocit ani zdaleka nemám, považuješ stále Minority records jako HC label ? Čárkový kódy atd.
Nevím co si mám představit pod pojmem "skoro kultovní záležitost". Jaký jsou měřítka pro to označit něco kultovním ? Počet prodaných nosičů, nebo zájem médií ? Minority už jistojistě není hardcoreovým labelem, a to proto, že zájem labelu míjí tu sektářskou komunitu, ve které kvalita nehraje prim. Propagace a prodej je také na hony vzdálená zaběhnutým postupům uvnitř vaší "scény". Čárový kód je standard, některé větší distribuce ani nezalistují nosič bez čárového kódu, např. Shellshock (UK). Navíc je potřebuješ při promotion, vyžadují je i některá rádia (nemám na mysli to jedno nezávislé v ČR).
Jakej byl nejúspěšnější titul Minority records ?
Nejúspěšnějším titulem je zatím CD WAAWE "Timestorm Was The Signal", zatím jsme s Adamem ze Silver Rocket vylisovali 1100 ks, ohlas v magazinech a online magazinech jako Splendid, Delusions of Adequacy, Westzeit, Alternative Press atd. byl více než dobrý. Dokonce byl jednou redaktorkou Rock & Popu nominovám jako nejlepší český nezávislý titul za rok 2000.
Kolik kusů obvykle posíláš jako promo ? Vypadá to jako celkem dost, vyplatí se to ? Do oficiální distribuční sítě v ČR podle mě není možný proniknout, nehledě na to, že vidět tituly tvejch kapel někde v Bontonlandu......
Například CDček WAAWE jsem použil na promotion 90 ks, CD POINT zatím 40 ks. My si asi pořád nerozumíme, já posílám CD na propagaci po Čechách minimálně, na počty zaslaných kusů po ČR se budeš muset zeptat Adama ze Silver Rocket, já zajiš?uju distribuci a promotion po západní Evropě, Tamizdat po USA. Určitě se vyplatí ty nosiče do rádií, magazinů posílat. Jednak připravuješ živnou půdu svým kapelám, jež jedou turné a tím máš šanci na vyšší návštěvnost, potažmo více prodaných CDs. A pak představa, že někdo např. v Buenos Aires si zpívá se svojí radiovou stanicí "History is changing now..." mi dělá zatraceně dobře. Myslím, že není až takový problém se dostat pod křídla nějaké české distribuční firmy, potíž je zase jen v kupní síle Čechů. Pokud jsi někdy byl v Bontonlandu v Praze, mohl si tam najít CDs Kritické Situace, OTK a možná dalších. S vinylama samozřejmě šanci tam proniknout nemáš.
Jaká je v současnosti "cílová skupina zákazníků" pro tvý nový tituly ? Dřív to bylo celkem jasný, „sektářský pankáči“, který zajiš?ovali konstantní odbyt 500-700 kusů, což není málo. Míříš vejš?
Tím, že svý tituly nabízím resellerům, nemůžu vědět jaká je cílová skupina lidí, co si objednává. Některé distribuce se specializují za indie, hardcore, elektroniku, post-rock... Asi Tě zklamu, opravdu nevím. Až si tu zřídím marketingový oddělení a zaměstnám pár lidí, určitě si nechám udělat menší průzkum.
Kolik vlastně si udělal kusů od každýho titulů na Minority records ?
AMITY - s/t 10"LP/CASS.............................500ks/500ks......vyprodáno
KEVORKIAN - The Abyss 7"EP....................500ks.................vyprodáno
ALBION/KEVORKIAN - split LP...................500ks.................vyprodáno
RAVELIN7/THEMA ELEVEN - split LP........600ks.................vyprodáno
WAAWE "Timestorm Was The Signal" CD....1100ks................k dostání
C "dep" CDEP.................................................500ks.................k dostání
POINT "Aquila Bert" CD...............................600ks.................k dostání
Když koukám na to co si už vydal, tak většinou od každý kapely si vydal jednu desku a další už ne, je to tvůj záměr vydat vždycky kapelu jenom jednou ?
Záměrem, podle mne, je zachytit nejlepší období kapely. Nemá smysl za každou cenu křečovitě udržet kontinuitu u některé ze skupin, pokud sám necítím, že je to dobré pro značku. Například připravovaná nová deska WAAWE vyjde příštím rokem opět u Minority Records, bude to velkolepá záležitost.
Proč ses rozhodl nevydat nový LP Thema Eleven ? Osobní neshody ? Připomíná mi to kauzu Minority versus Kevorkian, o co tehdá šlo ?
K žádným osobním neshodám nedošlo. Odpověď najdeš o odstavec výše.
S oběma kapelama si přeci byl pěknou dobu napevno domluvenej, přeci kapela se nějak vyvíjí, což musí bejt patrný poměrně záhy. Ne zničeho nic..... Obě kapely avizovali vydání víc jak rok dopředu.
V obou případech si myslím, že by šlo o krok zpět. Ano kapela se vyvíjí, ale že i k horšímu Tě nenapadlo?
Namísto zavedenejch kapel vydáváš nepříliš lukrativní kapely, viz Point, C, Waawe… Což jsou tituly, jejichž natočení je dost drahý a prodejnost minimální. Tyhle kapely jsou podle mého názoru mimo scénu a v oficiální scéně se nechytaj. Prozraď svojí vydávací politiku. Čekáš na nějakýho mecenáše, kterej si těhle kapel všimne ? Tady v Čechách je to podle mě nemožný a v cizině na český kapely každej zvysoka kašle.
A který "zavedený kapely" máš na mysli ? Zavedený, úspěšný a pracovitý ve všech směrech jsou pouze Sunshine a Lvmen, většina grup je činná lokálně a beze změny přístupu také bez šance na změnu. Pokud jde o kapely jako Point, Waawe a C, z nich mají samozřejmě největší zkušenosti WAAWE, jelikož jeli třikrát evropské turné, které si sami bookovali. Patrik s Tomášem navíc mají Free Dim Studio, kde nahrává většina z táborských projektů a i pár skupin z okolí, tzn. že i ve studiu jsou jako doma. C pojedou v říjnu své první jednoměsíční turné po Evropě s Deverovou Chybou - i to bude skvělá zkušenost. No a Point se teprve chystají vyrazit na pár koncertů do Německa, Švýcarska. Pokud jde o to, zda je někdo in/out, je to věc, která jde mimo mne. Mě zajímá hudební kvalita, ochota kapely pracovat na svém vzestupu, odjet turné. No já myslím, že všichni chtějí, aby jejich deska zněla co nejlépe a tomu můžou pomoci i producenti. Vše je jen otázka změny v myšlení. Samozřejmě i česká kapela může být hodně úspěšná viz. již zmiňovaní Sunshine. Nemyslím, že na český kapely v cizině kašlou, co například Ravelin 7 a nabízené turné po Japonsku ? Víc k tomu nemám co dodat.
Takže jediný co tě zajímá je hudební kvalita a jestli je to dobré pro firmu ?
To nejsou jediné věci, které mne zajímají. Taky mne hodně zajímá, co je ochotna kapela udělat pro propagaci a prodej svý desky.
Day After nemají v distru snad žádný tituly Minority Records. Proč ?
To se asi pleteš, pokud je mi známo, Day After mají v katalogu všechny dostupný tituly Minority Records. Distribuci pro Minority po Čechách zajiš?uje Silver Rocket. Mezi další prodejce patří Maximum Underground, Unijazz, Black Point a pár menších distributorů. Ale i tak je tady situace dost bídná.
Mimochodem, distribuce, už jsi kompletně zrušil Minority distribuci?
Ano, distribuci jsem zrušil už před dávnem. Celkem zbytečně mi zabírala čas, který jsem potřeboval věnovat vlastním titulům.
Jak vidíš fungování Minority Records do budoucna ?
Já doufám, že label ještě nějakou dobu pojede. V přípravě je nové CD/LP Gnu, které vyjde v listopadu, na začátek příštího roku se připravuje nové CD OTK (úžasná kapela!), do léta potom nové CD/LP WAAWE, které přiletí produkovat Geoff Turner (New Wet Kojak). Všechny tyto releasy vyjdou v koprodukci se Silver Rocket. Mezitim ještě vydám MICHAEL NACE "The Voyage Out" CD, což je akustický projekt ex. zpěváka DRILL FOR ABSENTEE. Kdo obdivuje Nicka Drakea, Smog či Lullaby For A Working Class, bude nadšen. Možná i další desky, záleží to ovšem na $$$.
Díky za prostor.
kontakt:
M I N O R I T Y R E C O R D S
Post Office Box 113
110 01 Prague 1
Czech Republic
web: http://www.minorityrecords.cz
e-mail: info@minorityrecords.cz Více na old.czechcore.cz
|