Psal se rok 1997 a kapela Hodouškova vina z Tábora se chystala na čtvrt roční odpočinek, když jim kytarista Pepa Devera oznámil že takovou dobu hodlá strávit v zemi zaslíbené – USA. Nakonec se vrátil až za rok a protože zbytek kapely, Milhaus – bicí a Tomáš Cílek – basa, zpěv, rozhodně nemínil tak dlouho nečinně sedět s rukama a nástroji v klíně, rozhodli se pro experiment a založili basově bicí vedlejší projekt s názvem k Deverovy lehce ironickým a možná i vyčítajícím - Deverova Chyba. Místo kytaristy vzali druhého basáka Bedriče a rodinně experimentální projekt byl na světě. Psal se rok 2001 a z vedlejšáku je již dávno regulérní kapela , které vychází – například po EP Modrá rýma, či úspěších například na pražském festu Alternativa - vynikající CD Doforoty u Free Dimension Records. Píše se rok 2002 a basák a zpěvák Tomáš Cílek tady a teď povídá nejen o kapele, ale třeba i o jednom zajímavém uměleckém sdružení.
Vím, že první sestava byla ještě s cellem. Proč ta spolupráce skončila?
Kdy pak vlastně přišel ten moment, že jste si řekli: Fajn, zůstanem jen bicí a dvě basy, nikoho už hledat nebudem a jsme si jistí, že takhle to bude to pravé.
První sestava nebyla s cellem. Začali jsme hrát naprosto přirozeně v sestavě 2 basy + bicí, protože jsme byli kámoši a bratranci z předchozích kapel a rodin. Cello byl pozdější, asi roční experiment, kterej trval tak akorát dlouho-byl užitečnej, ale pak už to nikam nevedlo.
Jak vznikají vaše songy? A děláte je s vědomím, že třeba máte trochu omezenější zvukové možnosti, tak se to třeba snažíte dodělat, či dohnat třeba tím, že vymýšlíte složitější basové vyhrávky, nebo tohle neřešíte vůbec a prostě to tam sekáte?
Nemyslíme si, že máme omezený zvukový možnosti. Aranže nevymejšlíme extra pro dvě baskytary-spíš to tam na zkouškách opravdu sekáme tak, jak to z nás leze.
Jak tohle řešíte koncertně? Na CD jsou třeba samply, hosté..pouštíte to živě třeba s datek, nebo samplů, nebo to hrajete v těch syrovějších verzích v základní sestavě?
Všechno hrajem naživo bez samplů. Na CD jsou to stejně všechno jen jinak zvukově udělaný věci, co jinak hrajem živě. Třeba někdy v budoucnu spíš než na samply ale možná dojde na koncertní hosty, což už ale občas děláme.
Teď jste docela koncertně aktivní a máte za sebou i hraní venku. Jak vás vůbec lidi berou? Pozorovali jste třeba nějaký rozdíly mezi lidmi tady a venku? Co třeba prodejnost CD na koncertech?
Lidi na koncertech reagujou stejně. Češi navíc rozumějí textům, ale jinak žádnej rozdíl. Venku se prodá víc CD na koncertech, doma zase v distrech.
V poslední době zdá se, možná ku škodě, ubývá kapel, které by zpívaly česky. Vy se toho držíte. Počítáte s češtinou i do budoucna? Proč? Hodně lidí třeba říká, že v angličtině se líp frázuje, pak je tady taky šance na lepší přijetí právě venku. Jak to máte vy?
S češtinou do budoucna počítáme. Češi to docela kvitujou s povděkem, v cizině s tim není ani nejmenší problém. Jen se občas ptaj o čem to je. Stran toho frázování: Do hotový hudby si vymyslím melodii řeči-třeba úplný nesmysly, tak aby to makalo a pak na to teprv nasazuju konkrétní český slova.
A texty – mimochodem mnohé docela zdařilé i vtipné, mí favoriti třeba určitě Co jsem nechtěl, Bankomat…- jak vznikají, co v nich chcete říct? Proč nejsou v bookletu Doforoty?
Textum je celkem dobře rozumět z nahrávky, některý z nich jsou k přečtení na stránkách FreeDimension a taky jsme počítali s tím, že se polovina nákladu cédéček prodá v zahraničí, anglickej překlad je takřka nemožnej. Hodně se v nich snažim používat termíny a hlášky z normální mluvy, jako když se bavíš s někým v hospodě. Aby to neznělo jako text, ale spíš jako bych někomu něco normálně povídal.
Vím, že jste mimo jiné docela úspěšně hráli na pražském festu Alternativa, CD jsou zase v distribuci spíše hardcore scény…Cítíme se vy být součástí nějaké komunity, či scény, nebo tomu necháváte volný průběh?
Snažíme se být průplavem mezi HC Pacifikem a alternativním Atlantikem. Jsme součástí komunity FREE DIMENSION a spřízněných labelů jako SILVER ROCKET, MINORITY atd….Zároveň jsou nám sympatický party z tzv. alternativní brněnský scény a taky z ALTERNATIVE MUSIC PRODUCTION. O to větší máme ale radost, když narazim na docela „nezařazenou“ výbornou kapelu, která to zkouší sama.
Hard core je ovšem spojován nejen se samotnou muzikou, ale i životním postojem, názorem, popřípadě politikou? Zabýváte se i vy nějak těmito věcmi?
Pro mě je hard core/punk především o kamarádství, spolupráci, nonkonformismu a hlavně o D.I.Y. filozofii. Navíc scéna (hnutí) je celkem soběstačná a provázaná po celým světě. Venku hrajeme často ve squattech, autonomních centrech a na jiných, více či méně levicově orientovaných místech, s čímž všichni sympatizujeme.
Jak jsi již řekl, patříte do sdružení Free Dimension. Můžete trochu přiblížit vznik, myšlenku, smysl toho všeho a třeba i kapely, které tam účinkují s vámi? Jaké jsou vaše zkušenosti z takového sdružování? Je to přínos? Jestli ano, co by jste hlavně doporučili jiným partičkám kapel, které by zvažovaly něco podobného?
FREE DIMENSION je neregistrovaná, nezávislá kulturní organizace, sdružující několik hudebních souborů a projektů, DJ´s, filmařů a designerů v jihočeském městě Tábor. Zjednodušeně řečeno je to značka, pod kterou tito umělci vystupují, spolupracují, tvoří a prezentují se. Vznikla v roce 1996, kdy její hlavní aktivitou bylo pořádání tanečních parties FREE DIMENSION DISCOTHEQUE. Dalšími články se pak postupně staly pořádání koncertů, vydávání nahrávek - FREE DIMENSION RECORDS, nahrávací studio - FREE DIMENSION STUDIO. Hlavní myšlenkou celého projektu je kooperace v oblasti umění, výměna zkušeností a informací, vzájemná podpora a aktivní zapojení všech zainteresovaných osob. Pevné jádro FREE DIMENSION tvoří kapely WAAWE, DEVEROVA CHYBA, C, BLANK a HODOUŠKOVA VINA a DJ BITBOB. V těchto pěti kapelách hraje 10 lidí, z čehož vyplývá že hrajem každej s každým.
A poradit asi můžeme jen to, aby se spojovali lidi, který to tak opravdu chtěj. Aby mezi nima nebyla ani ta nejmenší řevnivost a aby všichni táhli za provaz. Například my DOFOROTY neberem ani tak za album Deverovky, jako spíš za záležitost celý FREE DIMENSION.
Co by měla přinést nejbližší, i vzdálenější budoucnost? Je ve výhledu nějaký další nosič, EP, splitko..cokoli? Zkoušeli jste třeba něco podobného – split s jinou kapelou např. - někde v distrech v zahraničí? Léto, festivaly. Jezdíte je a víte už třeba, kde by vás lidi měli vidět?
V roce 2000 jsme na FDR vydali 7“ split EP spolu s BLANK. Do zahraničí šel sampler TEN YEARS EGO. Letos se některý věci z DOFOROTY objeví na bonus cédéčkách v nějakejch zahraničních zinech a hlavně chceme udělat novej program, kterej by měl mít premiéru na 2. ročníku FREE DIM FESTu (30.5.-1.6.2002). Pokusíme se ho i nahrát, abychom měli s čím příští jaro vyrazit zase někam ven (mimochodem asi zase s Céčkama).
Je ještě něco, na co jsem se nezeptal a chtěli by jste lidem říct?
Aby rozhodně přijeli do Tábora na FREE DIM FEST a taky aby číhly na www.freedimension.cz
Tradiční dotaz na závěr. Můžete vyjmenovat kapely, které považujete za spřízněné, i ty, které máte rádi a třeba vás i určitým způsobem ovlivnily?
Zpřízněný a nám sympa kapely jsou například WAAWE, VICTIMS FAMILY, UŽ JSME DOMA, TY SYČÁCI, SABOT, PRIMUS, POINT, PLUTO, OSWALD SCHNEIDER, NOMEANSNO, Gnu, FUGAZI, ESGMEQ, DUNAJ, BOO, ANYWAY, A mnoho dalších…
díky za rozhovor, richard Více na old.czechcore.cz
|