O holkách v kapele, scéně v Chicagu i o tom, v čem si americké kapely začínají při pořádání akcí brát příklad z Evropy jsme si včera po koncertě v českotěšínském Jazz Clubu povídali se sympatickými lidmi z kapel Fourth Rotor z Chicaga a s PAWNS z Kalifornie, které v těchto dnech jedou turné po České republice. Za Fourth Rotor odpovídal poměrně ukecanější :-) kytarista a zpěvák Douglas Word, za PAWNS mlčenlivější basák Zeke Rogers. Fourth Rotor dělají experimentálněji zahraný syrový core, PAWNS zase klasický anarchopunk. Celý rozhovor se mohl uskutečnit jen díky velké překladatelské pomoci Jumpera, díky! i díky vstřícnosti lidí z pořádajících Liberte, kteří nám dali potřebné tiché a poklidné zázemí.
První otázka bude na Chicago. To město je všeobecně známé poměrně bohatou scénou i hudební historii. Jak tam nyní funguje underground, HC scéna a podobně?
Douglas: Chicago je strašně velké město (s velkou polskou komunitou, jak podotknul Douglas ještě při zahájení koncertu, když si všimnul, že v klubu je i spousty polsky hovořících kids). Snažíme se ale být ve scéně ve spojení. Děláme samozřejmě i koncerty, a to jak domácí, tak i zcela D.I.Y. nelegální akce na nejrůznějších místech, jako jsou sklepy a podobně. Pořádáme i koncerty pro kapely, které jsou na turné a projíždějí městem.
Pro hodně fanoušků nezávislé scény je Chicago spojeno i s lidmi jako Steve Albini, ty kapely kolem, vydávající na labelu Touch and Go…….Znáte se s nimi také, spolupracujete nějak a ovlivnily vás i tyto kapely a dění kolem?
Se Stevem Albinim i kapelama kolem se známe osobně, ale ne nějak moc blízce. Občas s těmito kapelama hrajeme i koncerty. Nějaká užší spolupráce mezi námi ale není. Blíže se známe třeba s jedním ze zvukařů, který pracuje v Albiniho studiu a občas jsme s tímhle chlapem i něco nahráli. Jinak se dá říci, že tyhle kapely kolem Touch and Go a podobně jsou jako lidi docela v pohodě. Jsou ale přeci jen už trošku někde jinde, než ty naše. Koncerty například pořádají spíše už v různých rockových barech a podobně, my stále pracujeme spíše v D.I.Y. podmínkách a principech.
Pojďme k nám do Evropy. Je to vaše první turné tady, nebo už máte za sebou i více evropských cest?
Zeke: Já osobně jsem s kapelou v Evropě podruhé, samotní PAWNS za sebou ale mají už celkem tři evropská turné. Na tom prvním jsem ale s kapelou ještě nebyl.
Douglas: My jsme coby kapela v Evropě vůbec poprvé.
PAWNS jsou z Kalifornského Chica, Fourth Rotor z Chicaga. To jsou dvě poměrně vzdálené oblasti. Jak jste se dali dohromady a tohle společné tour uskutečnili?
Douglas: Jak jsme se poznali? No, PAWNS nám dělali koncertu u nich v Kalifornii, a tak jsme se skamarádili. Navíc máme i spousty společných kámošů. No a PAWNS už měli z evropských turné zkušenosti, a tak jsme se dohodli, že nás tentokrát vezmou sebou.
Když už jsme u koncertů. V mnoha rozhovorech s americkými kapelami jsme se dočetli, že jezdit po Americe turné je mnohem těžší. Pořadatelé ti, na rozdíl od Evropy, ani nedají najíst, nebo nezařídí místo k spaní. Je to skutečně pravda?
Zeke: Ano, v Americe je to skutečně těžší. To, že by kapely dostaly najíst, nebo místo k přespání opravdu není příliš obvyklé. Ta evropská pohostinnost je ale v Americe hodně známá a všechny kapely, které přijedou z evropských turné o tom hodně vykládají a jsou nadšené.
Douglas: Má to i jeden pozitivní dopad. Některé kapely si z toho už začaly brát příklad a snaží se tyto věci zavádět i do akcí, které pak pořádají ony. Jídlo, spaní a podobně.
Celá ta věc má ale ještě jeden aspekt. V Evropě můžou squaty a kluby koncerty dofinancovávat třeba také z prodeje na baru. V Americe je to mnohem těžší. Koncerty se mohou pořádat buď oficiální nekde v barech, kde se sice alkohol prodává, ovšem na takový koncert nemůže přijít každý, protože je tam vstup až od 21 let. Pro to pořádáme často ty různé sklepní a barákové akce, kde zase alkohol i další věci oficiálně vůbec prodávat nesmíš, jen rozdávat, protože jde o akce nelegální. Takto ti většinou zbydou prachy jen na to, abys kapelám mohl dát alespoň na ces?ák.
A co třeba publikum? Liší se nějak zvláš? to evropské od amerického?
Douglas: Publikum na koncertech je myslím jak v Americe, tak v Evropě celkem podobné. Rozdíl je spíše v přístupu a místech, kde se hraje. V Americe se tyto umělecké aktivity dělají, jak už jsem říkal, spíše různě po sklepích a podobně. V Evropě hrajeme více v různých squatech a aktivisticky orientovaných centrech. Řekl bych, že tady jsou lidé vůbec více politicky aktivnější a orinetovaní, než u nás.
Obě kapely máte v sestavě holku (PAWNS zpěvačku, Fourth Rotor bicačku). Právě na webu, pro který děláme tohle povídání se před nedávnem rozjela celkem obsáhlá debata na toto téma. Někteří lidé tam třeba měli pocit, že scéna je příliš moc sexistická, že kluci mnohdy hodnotí holku v kapele spíše jen podle toho, jak vypadá, než co umí. Jaký na toto máte názor vy a setkáváte se stěmito věcmi také?
Zeke: V Americe jsme se s tím už párkrát setkali. Museli jsme už třeba občas odhánět nějakého agresivního chlapa, který se na naši zpěvačku po koncertě nalepil. Úplně obrovský problém to ale řekl bych zase není. Že by třeba lidi na koncertě hodnotili holku jen kvůli tomu jak vypadá. Myslím si, že to je asi všude podobné.
Douglas: Podle mne je to škoda a je to hloupé, že v kapelách hraje tak málo holek. Osobně jsem tedy rád, že holku v kapele máme. Myslím, že je to pozitivní příklad toho, že kapely můžou klidně fungovat i coby smíšené a holky jsou v nich právě pro to, že jsou dobré hudebnice, a ne jak vypadají.
Pokud jsem dobře porozuměl, hrají obě kapely dnes (pátek 14.01) ve Zlíně, na zítřek (sobota 15.01) je na sto procent naplánován koncert ve Vsetíně. Valaši, myslím, že návštěvou těchto akciček určitě neprohloupíte :-)
richard a Jumper
Více na old.czechcore.cz
|