Před třemi lety jsem si na doporučení
londýnské spojky koupil krásně vypadající
LP pro mě do té doby neznámé kapely Fall of
Efrafa. Byl to jejich debut s názvem Owsla. Tím dnem
začalo několik období čekání na další
nahrávku. Jako malej jsem takhle každej tejden čekal na nový
díl Návštěvníků (a kdyby byla další
série, čekal bych i teď). Před pár týdny
odpočítávání skončilo. Na konec poličky pokládám
Inlé. Králičí díra je prázdná.
Inlé znamená smrt.
Pro ty, kdo nevědí, o co jde –
Fall of Efrafa je kapela z Londýna, jejíž celá
tvorba je inspirovaná knihou Richarda Adamse „Watership
Down“, metaforickým příběhem boje proti depsocii v
králičí zemi. Plán byl takový, že
nahrána budou tři alba, každé pojednávající
o jedné ze tří částí knihy od poslední
k první, a pak Fall of Efrafa skončí. Tohle je třetí
a poslední album a je naprosto jiné, než ty předchozí.
Owsla byl především crust.
Hodně temný epický crust se zabijáckými
pomalými těžkými pasážemi vytvářejícími
zvláštní nervózní atmosféru.
Vzhledem k tomu, že v té době ještě v kapele figuroval
violista, nabízelo se přirovnání k Remains of
the Day. Současně s Owsla ale Fall of Efrafa nahráli song na
split dvanáctipalec se španělskou kapelou Down to Agony,
který sice vybočoval z konceptu kapely („No Longer Human“
je totiž veganským manifestem bez jakýchkoliv
králičích metafor), ale naznačoval, kam asi zbytek
trilogie bude pokračovat. Následující deska
Elil to pak potvrdila. Temné pomalé plochy si vyměniny
gard s d-beatem. Na čtyři strany dvou vinylových desek se
vešly tři skladby a jedna rytina. Tady už d-beat nepřevládá.
Je spíš zlatým hřebem dlouhých temných
postrockových opusů. Toho využili i dva chlápci,
kteří pod jménem Paper Aeroplane vytvořili nový
a lehce přetvořený mix songu „Dominion Theology“, aby
následně vyšel na jednostranném LP nazvaném
Tharn.
Ale teď už k Inlé. Hned první
věc, která při poslechu praští do uší je
neskutečně těžký a prostorový zvuk. Škoda, že to
tak nebylo už na Elil. Úvodní vybrnkávačka a
pak už jen pomalé těžké údery do bubnů a
kytar a do toho hrubý řev, občas nějaká ta delší
pauza s feedbackem. Hned v úvodním songu mě překvapuje
nebývale propracovaná melodie. A kytaristi si dokonce
koupili i delay a jednou za čas ho použijou, aby umocnili atmosféru
nesnesitelné bezmoci. Tempo, jaké je nastoleno na
začátku první strany první desky se nemění
a chviličku předtím, než jehla dojede do konce druhé
strany druhé desky, pochopím dvě věci. První
je, že celých prvních 77 minut alba bylo jen gradací
pro poslední tři minuty, v jejichž průběhu postupně
vystoupí hrozivý válečný rytmus, kterým
celá deska a zároveň s ní i historie téhle
kapely skončí - „We hold tight to one another. I am legion
for we are many“. A ta druhá věc je, že tentokrát
se d-beatu, na nějž jsem celou dobu netrpělivě čekal, nedočkám.
Jak jsem tak vývoj FOE sledoval,
tak jsem se trochu bál, aby Inlé nebyla jen další
temná nudná postrocková kopie ISIS, ale naštěstí
je moc dobře znát, že některým členům na temeni
hlav raší dready. Crustpunkový základ téhle
kapele prostě nikdo neodpáře. V jednoduchosti je síla. Nemůžu se zbavit pocitu, že to, co zní na Inlé, je hodně moc zpomalený crust.
K Fall of Efrafa neodmyslitelně
patří i specifická grafika pocházející
z rukou jejich zpěváka Alexe Bradshawa. Ani tentokrát
se nic nezměnilo. Obal zdobí klasický rámeček
s temným výjevem a i vnitřek gatefoldu je dost podobný
obalu Elil a Owsla.
V poslední době jsou Fall of
Efrafa hodně velká kapela, ale pořád si drží
punkovou etiku – DIY, veganství a další věci okolo.
Na každé z jejich desek najdete nejakou větu, která
se toho týká a konec konců, samotný konceept
kapely je metaforou despocie skutečného světa. Ale zajímalo
by mě, kam by se vyvíjeli dál. Možná ne
nadarmo se říká, že v nejlepším je třeba
přestat. Celá deska, stejně jako všechny ostatní
nahrávky, je ke stažení na stránkách
kapely, tak to zkuste a pak si jí sežeňte, než bude pozdě.
www.fallofefrafa.com
|