MORE BAD NEWS je kapela mladých ambiciózních muzikantů, kteří chtějí HC šířit mezi co největší počet lidí a proto chceme každý rok vypustit na předvánoční trh nové CD, protože není větší radosti, než radost dítěte, které pod stromečkem najde svůj kýžený dárek.
1.Na začátek se nám trochu představte, jednotlivý členové a jejich funkce…
Váňa: Tak tedy MBN jsou: Kovin (kytara), Martin (bicí), Viktor (kytara), Peter (basa) a já (zpěv).
2.Kolik koncertů/tour máte za sebou, plánujete nějaký? Hrajete rádi mimo Brno a republiku nebo je vám milejší domácí scéna?
Váňa: Máme za sebou cca 16 koncertů, z toho tři jsme odehráli během tří dnů, takže se dá mluvit o jakýmsi miniturné. Mimo Brno hrajeme rádi, i když doprava na koncerty často nebývá nejpohodlnější (čtyři lidi naskládaní na zadním sedadle Favoritu). Jsme vděční všem těm, kteří občas obětujou večer (a noc) a odvezou nás na koncert a zpět. Jinak turné bude možná na jaře, tak jsme všichni moc zvědaví, jak dopadne. Zatím jsme mimo republiku hráli jen jednou a to v Žilině, takže těžko soudit, jak na nás v budoucnu budou reagovat lidi v zahraničí.
3.Teď k vašemu singlu, na který se tak dlouho čeká, resp. k textům. Podle jejich názvů je jasný, že jsou jak v mateřštině, tak v angličtině, což je trochu nezvyklý, jak jste k tomu dospěli?
Váňa: Došlo k tomu tak, že když jsem jako poslední přišel do kapely, kluci už nějaký texty měli, z nichž některý byly v češtině a některý v angličtině. Použil jsem je teda tak jak byly, protože je podle mě nesmysl už napsanej text překládat. Do budoucna ale počítám spíš s anglickýma textama, protože psát je je jednodušší než psát česky a navíc se mi anglicky líp řve. Chápu lidi, kteří tvrdí, že by kapely měly zpívat svou mateřštinou, je mi to taky sympatický, ale jinak je mi víceméně jedno, jakým jazykem texty té které kapely jsou. Důležitej je obsah a ten je jazykem ovlivnitelnej jen málo. Vadí mi ale, když dejme tomu francouzská kapela otiskne v bukletu texty jen francouzsky a nenamáhá se s překlady do angličtiny, jíž podle mě rozumí více lidí zajímajících se o scénu.
4.Co se týče obalu - myslíte si, že grafická stránka desky je tak důležitá, že už jen kvůli obalu se někdo rozhodne koupit si jí? Nakolik obal ovlivňuje prodej…?
Váňa: Desku tvoří jak grafická, tak zvuková stránka, proč toho teda maximálně nevyužít? Sdělení můžou obsahovat drážky desky stejně jako obal a vnitřňák, proto si myslím, že grafická stránka důležitá je. Jestli si ale někdo koupí desku kapely, kterou ani nezná, jenom kvůli obalu, to nevím. Já to nedělám.
5.Slyšel sem, že se váš styl má více posunout ke kapelám jako je Zegota nebo Damnation. Mám tomu rozumět tak, že s každým novým singlem přichází změna stylu nebo je to prostě normální vývoj? Jak byste váš styl charakterizovali?
Váňa: Nechceme se stylizovat do žádné kapely, nechceme ani kopírovat vyjetý koleje nějakýho stylu s názvem na etiketě. Nemám rád to přirovnávání… „tahle kapela hraje mix NAUSEA a HIATUS“, „tamta je zase něco mezi MINOR THREAT a YOUTH OF TODAY“, všichni to známe. Pro velmi hrubou orientaci je to asi potřeba, ale občas mi připadá, že to až zabíjí osobitost kapel. Samozřejmě je normální, že se lidi snaží nějak vystihnout hudbu, kterou kdo hraje, chci jen říct, že je třeba brát to s nadhledem a nepodléhat předsudkům. Jestli s každým novým singlem přichází změna stylu, nevím, protože jsme vydali teprve jeden singl. Je ale pravda, že naše nový vály, který máme rozdělaný, zní jinak, než ty starý. Jak bych ale charakterizoval náš styl, to fakt nevím. Nevím ani, jestli máme nějakej styl, prostě hrajeme hudbu, která nás baví a snažíme se to dělat co nejlíp. Především se cítíme být součástí HC scény a jsme tomu rádi. A to je myslím nejdůležitější.
6.Jak se díváte na expanzi metalu a ema do HC? Myslíte, že oldskůlu už odzvonilo?
Váňa: A? se to komu líbí nebo ne, i v DIY HC/punk scéně vznikají a zanikají trendy. Máme za sebou boom powerviolence, emocoru, emoviolence. Teď u nás pro změnu všichni nosí trika TRAGEDY. Stejný je to i s emem, metalem či oldchoolem. Někdy/někde je populárnější to a někdy/někde zas ono. Nemyslím si, že by hardcore měl nějaký hranice, a? si každej hraje co chce. Je pak na nás, abychom to posoudili a podle toho se o jednotlivý kapely buď zajímali nebo ne. Necítím se kompetentní k tomu, abych tvrdil, že to nebo ono do hardcoru nepatří.
7.Klišovitá otázka - co pro vás HC znamená? A co si myslíte o americkým způsobu distribuce, že HC labely mají svý desky v "oficiální" distribuci? Byli byste pro zavedení takovýho systému u nás nebo vám vyhovuje DIY?
Váňa: Klišovitá odpověď - HC je pro nás vyrovnání přetlaku, ventilace, exprese, obsese. Co se týče druhé části otázky, snad každýmu je jasný, že v Americe vládnou úplně jiný poměry než tady. Představ si, že jsi mladej pankáč žijící v malým městě někde v Texasu. V tvým malým městě jsi jedinej, kdo se o HC/punk zajímá a větší město, kde se občas dělají koncerty je třeba 200 mil daleko. S HC scénou tedy vůbec nepřijdeš do styku a tak jsi vděčnej, že si můžeš koupit desku v krámě na rohu. U nás, a? už bydlíš kdekoliv, prakticky není problém zajet si občas na nějakej ten koncert, nebo sehnat si kontakty na distra, kapely atd. Pro zavedení americkýho modelu u nás tedy nejsem, protože je to podle mě z výše uvedených důvodů naprosto zbytečný.
8.Je někdo z kapely pracující člověk nebo všichni studujete…? Jakej vztah máte k práci?
Váňa: Jedinej pracující člen je Kovin, kterej dělá v divadelním archivu a docela ho to baví. Kompenzuje si tím tak kulturní deficit nabytej v MBN :o) Proti práci jako takové nic nemám, může to být dobrej fyzickej a psychickej trénink, případně relaxace. To co dnes ale bývá nazýváno prací či zaměstnáním, je ve skutečnosti obchodem s lidmi a jejich schopnostmi. Někdo, koho ani neznáš, ti za úplatu zadává úkoly a ty nevíš, co se s výsledky tvé práce dál děje. O nějakým vlivu na onu věc už ani nemluvě. Taková práce pro prospěch někoho jinýho a bez vlastních výsledků tak ztrácí smysl. Práce by neměla být na prodej.
9.Politika a HC - mělo by podle vás být HC politický? Co MBN a politika, benefiční akce atd.? Jakým aktivitám se věnujete mimo kapelu?
Váňa: Jak už jsem řekl, necítím se kompetentní k tomu, abych říkal, co do hardcoru patří a co ne. Zajímají mě kapely, který mají co říct, a to jak hudebně, tak ideově, přičemž nemám žádný lajny, který by mi označovaly „odsud potud jo, tamto už ne“. Buď mě kapela prostě přitahuje, nebo ne. Trochu se mi příčí, když lidi posuzujou političnost (co to hrozný slovo vlastně znamená?) kapel podle přímé úměrnosti čím víc hvězd a @-hesel v bukletu – tím političtější ona kapela je. To stejný v textech. Myslím, že to má co dělat s pohodlností a nechutí hledat něco víc – někdo se podívá do vnitřňáku, vědomě tam hledá to svoje klišé a když ho najde, řekne: „OK, tahle kapela je korektní“ a je spokojenej, že je to deska řádné PC kapely. Mám rád texty, který disponujou osobitou atmosférou a popouzejí k přemýšlení. To ale neznamená, že bych si rád nepřečetl i explicitnější texty, i takový píše spousta kapel inteligentně. Jo, na pár benefičních akcích jsme hráli, benefity jsou fajn. Škoda, že nevychází víc benefičních desek. Naše mimokapelní aktivity bych shrnul takto: někteří jsou nebo byli činní pedagogicky, jiní politicky či sociálně.
10.Co si myslíte o právě proběhlém summitu NATO v Praze? A co o vstupu ČR do EU?
Martin: Přispěju i já svoji troškou do mlýna. Na NATO jsou pochopitelně nejproblematičtější jeho vojenské zásahy (stejně jako ekonomické sankce, který zpravidla tyto akce pro jejich větší „účinnost“ provází - a jejichž jediným výsledkem je zpravidla ještě větší chudoba obyvatel dané země) navíc zpravidla bez patřičného mandátů RB OSN. Další diskutovanou věcí je např. určitě nucené zvýšení nákladů na armádu po vstupu do NATO. Co ale s oběma věcma souvisí a co mi možná v obecné rovině vadí nejvíc, že místo jakýkoliv snahy jsou mezinárodní konflikty a problémy řešeny absolutistickým arbitrem, navíc se značným kulturním i politickým centrismem. Druhá věc je, že i jednotlivé mise spadající pod OSN nekončí čímkoliv, čemu můžu říct úspěch (a samozřejmě i co se týká administrativy OPSN není zdaleka všechno v pořádku, přesto je tady daleko větší prostor pro kompromis než v rámci organizace jakou je NATO). To pak dává prostor daleko radikálnějšímu řešení - který ale pak paradoxně oslabuje postavení samotné OSN. Stejně tak s EU; opravdu nemusím veškerou balíčkovou politiku (směny typu francouzské brambory za německý stroje). Problém je, že zdaleka všechny země který vstupovaly do EU (nebo dřív EHS) na tom nebyly po vstupu ekonomicky líp (viz. Příklad Řecka, který mělo v desetiletí po vstupu celkem výrazný problémy). Navíc myslím, že v období těsně po hypotetickým vstupu ČR do EU (zvláš? díky různým omezením a přechodným obdobím) bude dost problém zajistit jenom samostatnou existenci některých oblastí (a? už se to týká např. zmiňovanýho zemědělství…). Na druhou stranu je otázkou jestli okolní země vstoupí, vůbec nevstoupit a fungovat na bázi bilaterálních dohod a postupovat dál (být pod tlakem) systém dotací a cel. Nevím, nemám v tomhle jednoznačný pro ani proti, spíš si ještě chvilku počkám, jak se situace bude vyvíjet.
Váňa: Takže summit NATO: myslím, že represivní složky opět selhaly. Nevěřím ale tomu, že by ministerstvo vnitra skutečně tak hrubě neodhadlo situaci, spíš si myslím, že ty neadekvátně monstrózní přípravy byly jen záminkou, jak utopit co nejvíc peněz v moderním policejním vybavení a vyzbrojit se tak dopředu na zásahy proti větším demonstracím (proti válce v Iráku??). O EU bych řekl jen tolik: nejsem stoupencem neokolonialismu a centralisticky řízené politiky, kterou Brusel praktikuje. Chci desku AGATHOCLES „Bomb Brussels“!!!
11.Který kapely vám momentálně zní v hlavě? Vaše nejoblíbenější?
Martin: Spousta; věci jako ARTIMUS PYLE, FROM ASHES RISE, AMEBIX, TRAGEDY, CATHARSIS, ZEGOTA, ale i metaly jako CONVERGE, DILLINGER ESCAPE PLAN, HIMSA, MORSER, BOTCH občas i „lopaty“ typu HEAVEN SHALL BURN, LIAR, RAISED FIST, ale i záležitosti jako DS-13, CHILDREN OF FALL, NINE, TIMEBOMB atd. atd.
Váňa: Já v podstatě to stejný, přidal bych ještě nějaký to emo (PORTRAITS OF PAST, RITES OF SPRING, YAPHET KOTTO), San Diego (ANGEL HAIR, MOHINDER), paly jako STACK, CAPITALIST CASUALTIES, DESPISE YOU; plus ORCHID, GUYANA PUNCH LINE, RORSCHACH, STRUGGLE, UNBROKEN… Nejpřelomovějšími kapelami pro mě ale asi byli HIS HERO IS GONE a CATHARSIS.
12.Na jakej koncert vzpomínáte nejraději? a/ koncert MBN b/ koncert na kterým jste se byli podívat.
Váňa: Nejraději vzpomínám na listopadový koncert MBN v Karviné, kde jsme hráli s SHEEVOU YOGOU a …SKREAM!. Bylo to v jakési podivné hospodě na periferii města, takže ze začátku jsme od toho moc nečekali. Lidí tam taky moc nebylo. Nakonec se z toho ale vyklubal pěknej zvěřinec s výbornou happy atmosférou. Tenhle koncert byl kuriozní taky v tom, že se na něm destruovalo dost vybavení: když hrála SHEEVA YOGA, Fido vytrhl šňůru od mikrofonu z komba a zalomil v něm jack, kterej pak nešel vytáhnout. Při našem setu se Martinovi pořád kurvila hajdka a dvojšlapka a ve finále jsem odpálil basovej aparát, přes kterej jsem zpíval. Masakr. Co se týče otázky za b), tak to musím zmínit určitě REMAINS OF THE DAY a DEAD AND GONE v Brně a SICK OF SILENCE v Přerově. Do smrti mě bude mrzet, že jsem neviděl a už nikdy neuvidím CATHARSIS.
13.Chodíte nebo posloucháte ještě jinou hudbu kromě HC/punk?
Váňa: Jinou hudbu samozřejmě posloucháme. Já sice na takový koncerty nechodím, ale mám rád spoustu jiné muziky, občas si teda něco přepálím nebo nahraju. Občas neškodí poslechnout si něco z jinýho spektra. Nedávno mě třeba srazila do kolen deska „The Pope Smokes Dope“ od Davida Peela někdy z roku 1972. Tenhleten ortodoxní hipík předběhl punkový hnutí o pěknou řádku let a tahle deska je nabouchaná takovým množstvím syrové a živelné energie, že by spousta dnešních HC kapel mohla závidět. A texty… stačí si jen přečíst názvy některých jeho dalších desek: „The American Revolution“ nebo „1984“. Už jen to myslím říká dost. Tady v Brně funguje v rámci Mahenovy knihovny půjčovna cédéček, ta se má ale díky usurpátorům z Integramu a Osy rušit, takže tím odpadá má jediná možnost, jak se k takovým věcem dostat.
14.Máte pocit, že v jiných zemích jsou lidi v DIY HC/punk scéně mnohem aktivnější? (čím si to vysvětlujete)
Váňa: Nejsem si jistej, protože toho o fungování v zahraničních scénách moc nevím; na tohle ti líp odpoví Martin, kterej to zná díky turné, na kterých byl. Podle formulace téhle otázky si ale očividně myslíš, že lidi v jiných zemích aktivnější jsou a možná máš pravdu. V západní Evropě to tak asi bude – důvody je třeba zase hledat v sociálních poměrech… prostě blbě řečeno, když lidi mají víc peněz, spíš si koupí nástroj; vzniká tak víc kapel, pak labelů, dister… Říká se například, že každej Švéd, kterej má aspoň jednu ruku, hraje v kapele. Není divu, vždy? hudební aktivity tam jsou podporovány státem ostošest. Jestli je to dost punkový, nechám na úsudku každýho.
Martin: Nemyslím si, že by byli aktivnější. Jen k tomu někde (zpravidla v západních zemích) maj lepší podmínky. Když jedeš turné po např. Německu nestačíš koukat, kolik je všude státem sponzorovaných mládežnických center s hardcorovou hudební vložkou. Tady u nás zatím zůstalo asi nepochopen fakt, že podobný aktivity (který se zdaleka neomezujou jen na hudební aktivity ve většině jugendhousů fungujou infošopy, někde i místní radio, FNB - i když to je záležitost spíš squatů atd.) jsou lepší, než dlouhodobý pobyt v uličních partách jako jediného typu „volnočasové“ aktivity. Navíc si myslím, že v Čechách funguje celkem slušná scéna, a lidi, co se v ní angažujou, musí zpravidla dát do těchto aktivit daleko víc úsilí než lidi na Západě, což je spíš důvod si jich za to vážit.
15.Poslední otázka - co Vánoce? Jak jste je prožili?
Váňa: Vánoce jsem prožil jako každý rok – nuda. Tím teda myslím Štědrý den, ten nemám rád, jinak Vánoce jsou fajn. Respektive prázdniny jsou fajn. Nejzajímavější Vánoce a Silvestra měl asi Martin, kterej jel do Srbska vypomáhat do tamějšího ústavu pro mentálně postižené a podle vyprávění to byla asi hodně intenzivní zkušenost.
16.To je vše. Máte prostor, napište co chcete a já vám každopádně děkuju za rozhovor a těším se spolu s ostatními na ten sedmipalec.
Váňa: Taky děkujem za rozhovor. Na sedmipalec jsme se taky dost těšili a už jsme se dotěšili – konečně je venku. Máme z něj radost, je to náš prvorozenec a když se narodí prvorozenec, je to vždycky velká sláva :o) Tak se všichni mějte co nejlíp a hlavně – pochybujte o všem a na všechno se ptejte! Více na old.czechcore.cz
|