Následující text vychází z patnácti set stran Evropské deklarace
nezávislosti 2083, manifestu, který útočník, Anders Behring Breivik,
zveřejnil v den výbuchu ve vládní čtvrti v Oslu a střelby na táboře
sociálně-demokratické mládeže. Jedná se o co možná nejstručnější shrnutí
hlavních okruhů, kterým se Breivik v manifestu věnuje, analýzu jeho
myšlenek a snahu ukázat, že útoky v Oslu nespáchal duševně vyšinutý
jedinec, ale člověk, hlásící se k myšlenkovému proudu, který není v
Evropě (byť v umírněnější formě) ani zdaleka záležitostí několika málo
pološílených radikálů. Tím, že odmítáme označení Breivika za šílence, v
žádném případě jeho činy neomlouváme, jen se chceme vyhnout pohledu,
který je slepý k podobnosti mezi smýšlením tohoto masového vraha a
ideologií, hlásanou mnoha hnutími a politiky, považovanými za součást
seriózního politického diskursu.
Anders Behring Breivik
Než se do manifestu pustíme, sluší se alespoň stručně představit jeho
autora. Co tedy o Andersi Behring Breivikovi víme? Zřejmé je, že není
blázen v klinickém slova smyslu. A zřejmé také je, že jeho konání mělo
jednoznačně politický charakter. Politickou inklinaci Anderse Breivika
není těžké rozpoznat, jednak proto, že o ní Breivik bez obalu píše a
také ji dokládá svým jednáním. Co se o něm po této stránce dá říci? V
roce 1995, ve svých šestnácti letech, vstoupil Breivik do mládežnické
organizace norské pravicové Pokrokové strany (Fremskrittspartiet, FP).
Tato strana vychází z konzervatismu, populismu a anti-imigrantské
rétoriky (v současné době představuje druhou nejsilnější stranu v
Norském parlamentu, až do roku 2005 však byla v izolaci a ostatní strany
s ní na parlamentní úrovni nespolupracovaly). Od roku 2002 do roku 2004
byl dokonce místním funkcionářem mládežnického hnutí této strany. Do
strany samotné vstoupil v roce 1999, tedy ve svých dvaceti letech, ale
roku 2006 (podle jiných pramenů 2007) bylo jeho členství zrušeno. V
současné době se od něj tato strana, jak jinak, distancuje.
Údajně měl být Breivik i členem krajně pravicového diskusního fóra
Nordisk a zdatným bloggerem. V některých článcích se dokonce objevila
informace, že je Breivik autorem poměrně rozsáhlých textů,
zveřejňovaných na internetu pod nickem „Fjordman“. Není to pravda. I
když existuje řada podobností mezi texty Fjordmana a Breivika, je to
způsobeno jen tím, že Fjordman představuje největší Breivikovu
inspiraci. Osobně se však ani nikdy nesetkali a Fjordman (vlastním
jménem Peder Jensen) sám na webu Gates of Vienna Breivikův čin odsoudil a distancoval se od něj. Později dokonce své odmítnutí spojil i s veřejným vystoupením.
Inspirace
V českých médiích poměrně zarezonovala informace, že se Breivik ve svém manifestu odvolává i na myšlenky Václava Klause.
Skutečně, Václav Klaus je v textu zmiňován (na str. 298, 326 a 327). Ve
všech případech je hodnocen kladně, jako představitel konzervativního
myšlenkového proudu.
V této souvislosti je poměrně humorné, jak čeští ultrakonzervativci
uvádějí, že je zde zmiňován i Havel, což však média opomíjejí. Ano, v
rámci doporučených knih ke studiu východoevropských revolucí je zde
jmenována i kniha „Living in Truth“ (jde o soubor esejů Václava Havla,
který byl v roce 1989 vydán v Anglii), ale jeho myšlenky či působení
Breivik nijak nereflektuje.
Breivik se často odkazuje i na klasické historické politické myslitele,
převážně liberálního či konzervativního ražení (E. Burke, J. Locke, A.
Tocqueville, J.S. Mill, F. A. Hayek, R. Scruton). Skutečnou inspiraci
však pro něj nepředstavují.
V několika článcích zaznělo, že Breivik opisoval od jiného teroristy, Theodora Kaczynskeho, přezdívaného Unabomber. Je tedy Unabomber hlavní inspirací pro Breivika? Ne. Pouhé tři z 1516 stran jsou převzaty z Unabomberova Manifestu, z části, kde Theodor Kaczynski útočí na levici. Zbytek pochází odjinud.
Při pátrání po Breivikových inspiracích je možné identifikovat čtyři hlavní zdroje:
• současné islamofobní myšlení a kulturu,
• konzervativní tradice,
• prvky moderní ideologie White Power,
• antifeminismus.
To vše je pak zarámováno silně romanizovaným ideálem maskulinního
válečníka. Hlavní inspiraci představuje nepochybně velmi specifický svět
západoevropské islamofobie. Ten stojí na skupině aktivistických autorů
(konkrétně jsou to Robert Spencer, Pamela Geller, či Gisèle Littman, známější jako Bat Ye'or), kriticích islámu z řad bývalých muslimů (Ibn Warraq, Ali Sina),
anti-islamistických blozích (Gates of Vienna) a blozích
ultrakonzervativního zaměření (The Brussels Journal). Myšlenky, které
najdeme u výše zmiňovaných autorů, tvoří naprostou většinu ideologického
zázemí Breivikova manifestu.
Někteří pozorovatelé si povšimli, že myšlenka Rytířů spravedlnosti,
pracujících samostatně a v malých buňkách, je podobná nedávným výzvám
džihadistů z řad zdola vznikajících organizací, a naznačují, že Breivik
byl postupy džihádistů ovlivněn více, než by byl ochoten přiznat. To
sice pravda je (ukážeme si to později), avšak v tomto momentě je
důležité pochopit, že odpor bez vůdců (leaderless resistance)
je především centrálním tématem skupin, hlásajících bílou nadřazenost
ve Spojených státech už od počátku 90. let. Breivik ve svém manifestu
nepracuje s antisemitismem (za což je na mnoha amerických antisemitských
webech kritizován), přesto je však jeho antiimigranstká a
antimarxistická ideologie očividně více ovlivněna bílými rasisty než
Al-Kajdou. To nakonec v zásadě potvrzuje i výpověď bývalého norského neonacisty, zveřejněná v českých médiích.
V některých momentech připomíná Breivikův manifest dokonce nechvalně proslulou knihu „Turnerovy deníky“
amerického neonacistického autora Wiliama Pierce. Téměř shodně pak oba
nazírají na ženy. Podobně jako Pierce, i Breivik se domnívá (i když se
nevyjadřuje tak expresivně jako Pierce), že po evropské občanské válce
budou ženy, které se dopustily pohlavního styku s ne-bělochy, popraveny.
Ostatně i modus operandi nastíněný v Turnerových denících není
nepodobný Breivikovu útoku a jeho písemnému materiálu: dodávka s
výbušninou z hnojiva, živelné útoky na nepřátele, instalace
autoritativního všeobjímajícího represivního režimu, popravy a tak dále.
Světový satan - Islám
Klíčovým tématem, které Breivik v manifestu řeší, je problematika
islámu. Vcelku v rozporu s existujícími empirickými důkazy (ovšem zcela v
intencích současných islamofobů) Breivik tvrdí, že západní svět se
posledních 1300 let nachází v osudovém konfliktu s islámem, který je
vykreslený jako aktér s démonickými agenty, kteří se neúnavně snaží
vyhladit křesťanskou Evropu, základnu světové svobody. Muslimové, kteří
sdílejí stejnou neměnnou a zlou existenci, kolonizují západ skrze
neustále rostoucí míru porodnosti, která bude přetavena ve vojenskou
sílu, jakmile budou mít dostatečnou početní převahu. To je podporováno
konspirací mezi muslimským světem a určitými kategoriemi obyvatel
Západu: politiky, vědci, učiteli, velkopodnikateli a novináři, kteří
hovoří o dialogu, konsensu a rovnoprávnosti, a označují vlajkonoše
pravdy jako „rasisty“ a „islamofoby“. Islám je zde vykreslen jako
náboženství zla a nenávisti, které usiluje o absolutní světovládu.
Breivik přitom vychází z rozsáhlé anti-islamistické literatury, jejíž
hlavní texty do manifestu přímo vložil (již v úvodu manifestu uvádí, že
není autorem všech 1500 stran, ale že zhruba polovinu textu tvoří
převzaté materiály). V nich dostává spor mezi islámem a Evropou
apokalyptický nádech. Islám je postaven na roveň absolutnímu zlu, což
samozřejmě umožňuje Breivikovi a obecně všem islamofobům tvrdit, že v
boji proti absolutnímu zlu je možné použít cokoli. Breivik sám
několikrát zmiňuje, že v současné době „dobro a zlo už neexistují, humanita ztrácí svůj smysl, platí jen boj o přežití“
(str. 651). To je samozřejmě moment, který umožnil Breivkovi přejít od
slov k činům. Pokud už neexistuje dobro a zlo a platí jen boj o přežití,
je možné provést jakýkoli útok (například postřílet několik desítek
bezbranných dětí) a ten ospravedlnit „vyšším zájmem“. Breivik ostatně
mluví v tomto směru zcela jasně: „K
dosažení prolomení marxistické/multikulturalistické mediální cenzury
musíme přistoupit k mnohem brutálnějším a dechberoucím operacím, které
povedou ke ztrátám na životech. Aby měl útok co největší efekt, je
vraždění a používání zbraní hromadného ničení nezbytné“ (str. 824).
Proč ale Breivik zaútočil na kemp sociálnědemokratické mládeže, a ne na kemp muslimů?
Jeho pomahači – multikulturalsité a kulturní marxisté
Skutečným nepřítelem totiž podle Breivka není islám, ale jeho pomahači v
Evropě – multikulturalisté a kulturní marxisté. Podle Breivika (který
ale opět pouze navazuje na anti-islámské autory) je Evropa plně v
područí komunismu, který se transformoval v multikulturalismus. Tento
komunismus sleduje své vlastní, zákeřné cíle, stejně jako Islám.
„Kulturní komunismus je jedna z nejzrádnějších ideologií světa (spolu s
Islámem). Je to zákeřná, rasistická, fašistická a nenávistná ideologie,
směřující k vyhlazení křesťanství a západní kultury.“ Nebo: „Multikulturalismus
nebyl nikdy o toleranci. Je to protizápadní nenávistná ideologie,
prosazovaná k jednostrannému rozložení evropské kultury, a my, národy
Evropy, nemáme jen právo, ale i povinnost se jí bránit“ (str. 665).
Zde se objevuje klasická teorie spiknutí - spiknutí evropských
intelektuálů, politiků, akademiků, umělců a novinářů, kteří slouží
islámu (str. 593). Breivik pokračuje: „Multikulturalismus
je pro ně efektivním nástrojem ničení posledních zbytků evropské
kultury a identity a zavádění marxistické utopie bez hranic. Jejich
spojení s Islámem není jen krátkodobou strategií, která vydrží jen do
chvíle, kdy bude vše evropské zničeno. Následně bude zničen Islám (jak
věří), a všichni bývalí muslimové budou zahrnuti do utopistického
marxistického superstátu bez hranic“ (str. 657).
A uzavírá: „To jediné, co dělí
Hitlera, Stalina nebo Pol Pota od současných kulturních marxistů,
sebevražedných humanistů, cynických kariéristů a globálních kapitalistů
(multikulturalistů) je fakt, že tito tyrani současnosti jsou přímo
zodpovědní za vyhlazování SVÝCH VLASTNÍCH lidí a mají v plánu jejich
zbytek zaprodat do islámského otroctví“ (str. 805).
Proti této ideologii je podle Breivika tedy zcela legitimní pozvednout
zbraň. V apokalyptickém konfliktu absolutního zla (islám,
multikulturalismus) s absolutním dobrem (křesťanská konzervativní
Evropa) je možné použít cokoli.
Rozpory
Rozporů je v textu celá řada. Na tomto místě stačí poukázat jen na
některé. V textu se pravidelně objevují protimluvy. Breivik například
kritizuje EU za to, že není demokratická, aby následně sám demokracii
odmítl. Důvodem je pro něj to, že v demokracii by mohli mít svůj hlas i
muslimové. Na jiných místech se objevují tvrzení, která nelze doložit,
nebo jsou neověřitelná. Například na stranách 564-565 najdeme tabulky,
dokumentující údajný nárůst muslimské populace v Evropě do budoucna,
přičemž není vůbec jasné, jakým způsobem byl daný výpočet proveden.
Stejně tak Breivik ve své práci permanentně kritizuje své oponenty za
to, že falzifikují data (ve prospěch islámu), ale sám pak pravidelně z
oficiálních zdrojů a statistik vychází.
Neustále mluví o tom, že se Evropané stávají minoritou ve svých
vlastních zemích, což naprosto nekoresponduje s reálnými počty muslimů v
Evropě (8% v celé Evropě, asi 3% v Evropské unii).
Breivik používá klasickou metodu, kterou známe dobře i od naší krajní
pravice a která spočívá v zamlžování termínů a převracení jejich smyslu.
Mnohokrát hovoří o tom, že multikulturalismus je stejný jako rasismus,
globální kapitalismus je stejný jako komunismus, environmentalismus je
stejný jako komunismus a komunismus je stejný jako nacismus. Výsledkem
je naprostý názorový guláš, ze kterého lze, jako králíka z klobouku,
vytáhnout v podstatě cokoli. V tomto případě ospravedlnění pro masovou
vraždu.
Breivikova vize
Jak si tedy Breivik představoval současný politický vývoj?
Breivik svůj plán a svou vizi nové Evropy velmi detailně popsal. Podle
jeho názoru probíhá, resp. proběhne, vývoj ve třech fázích:
• Fáze 1 (1999-2030): Šokové (teroristické) útoky, sabotáže apod.
• Fáze 2 (2030-2070): Viz výše, ale větší cíle, ozbrojené milice.
• Fáze 3 (2070-2100): Panevropský puč, deportace muslimů a poprava zrádců.
Ve fázi jedna tohoto plánu měly být šokové útoky prováděny
jednotlivci, působícími jako osamělí vlci nebo malé buňky toho, co
Breivik označoval jako Rytíři spravedlnosti. Breivik sám odhadoval, že
by jich mohlo být 15–80 (mělo jít o „Lone wolfs“, nikoli o organizaci v
pravém slova smyslu), ale šlo spíše o zbožné přání. Ti měli být
samozvanými strážci, kteří následují Breivikova pravidla, popsaná v jeho
manifestu, a kteří mají právo působit jako „soudce,
porota i kat, dokud nepřestanou svobodné, původní národy Evropy být
ohrožovány kulturní genocidou, dokud nepřestanou být cílem kulturně
marxistické/islamistické tyranie a teritoriálních a existenciálních
hrozeb stran islámského demografického válčení“ (str. 819).
Zajímavá informace je, že Templářští rytíři jsou reálně existující
organizací, byť podstatně menších rozměrů a poněkud odlišného zaměření,
než jaké Breivik předpokládal.
Nová Evropa
Co je skutečně zajímavé, je Breivikova vize budoucí „konzervativní“
Evropy. Předehrou k jejímu vzniku je teroristická kampaň a následná
evropská občanská válka. Po ní jsou popraveni všichni „Zrádci kategorie A
a B“, tedy přední multikulturalisté. Následuje odsun všech muslimů. Ti,
kteří chtějí zůstat, se musí podrobit asimilační politice (str. 809),
která obsahuje následující části:
- Všichni muslimové musí přestoupit ke křesťanství, sekulární muslimové
(Breivik má zřejmě na mysli, podobně jako v případě kulturních
křesťanů, ateisty ze zemí, spadajících do okruhu islámské kultury) musí
přestoupit také na křesťanství. Ateismus není povolen.
- Všechna arabská nebo asijská jména budou změněna na evropská.
- Zákaz veškerých původních mateřských jazyků slovem i písmem.
- Všechny islámské/arabské budovy budou zbourány nebo přestavěny, včetně historických.
- Zákaz slavení všech muslimských svátků a používání jakýchkoli odkazů na islámskou kulturu.
- Ex-muslimské páry mohou mít maximálně 2 děti.
- Jakýkoli kontakt (dopisy, mail) s muslimy v zahraničí je zakázán.
- Cestování do zemí s větší než 20% muslimskou populací je zakázáno.
Toto nařízení bude trvat po dvě generace, minimálně 50 let. Porušení
bude znamenat okamžitou deportaci viníka a jeho nejbližší rodiny.
Následně bude vytvořena nová Evropa, která bude vycházet z několika
fundamentů. V první řadě bude existovat jediné oficiální náboženství,
kterým bude katolicismus. Protestantské církve se musí vrátit zpět do
náruče Říma, protože jsou příliš liberální, sekulární a multikulturní.
Bude znovuzaveden patriarchát. Možnost vyššího vzdělání pro ženy bude
omezena. Bude zakázána interrupce a omezena antikoncepce. Demokracie
bude omezena a budou zakázána rasově smíšená manželství.
Pokud se nad tím zamyslíme, je to obraz Evropy, která se zas tolik
neliší od Breivikovy vize muslimské Evropy. I když Breivik mluví o
svobodě, jeho Evropa je Evropou autoritářskou a netolerantní. A v tomto
směru se jeho názory jen těžko liší od názorů ostatních
konzervativně-autoritářských skupin. Je velmi dobré si to zapamatovat.
Boj proti islámu není pro tyto lidi bojem za svobodu, ale bojem za jinou
formu zotročení.
Zrádci
Breivik ve svém manifestu hovoří poměrně často o zrádcích a klasifikuje
je do čtyř kategorií. Od strany 930 pak tuto klasifikaci vysvětluje a
také uvádí, jaké tresty jsou pro zrádce přichystány v novém
„Norimberském procesu“ (Breivikův termín), který proběhne po vítězné
občanské válce.
Zrádci kategorie A:
- Političtí vůdci (včetně vůdců nevládních organizací)
- Vůdci médií (šefredaktoři)
- Kulturní vůdci
- Průmysloví vůdci
Trest: Trest smrti a vyvlastnění majetku
Zrádci kategorie B:
- Politici z multikulturalistických stran
- Žurnalisté, editoři, učitelé, přednášející, univerzitní profesoři,
různí členové univerzitních a vysokoškolských představenstev,
publicisté, rozhlasoví komentátoři, spisovatelé, karikaturisté, umělci a
celebrity a další. Může se jednat také o další jedince z řad techniků,
vědců, doktorů a dokonce církevních vůdců. Dále jde o jedince (například
investory), kteří přímo či nepřímo financují podobné aktivity. Je nutné
si uvědomit, že stereotypní „socialisté“, kolektivisté, feministky,
gayové či aktivisté z řad postižených, aktivisté za práva zvířat či
environmentalisté musejí být posuzováni pouze individuálně. Ne každý,
kdo je s podobnými skupinami či hnutími spojen, může být považován za
kulturního marxistu/multikulturalistu. Původní zrádci kategorie A –
představitelé států, ministři, senátoři, ředitelé a vůdci určitých
organizací - mohou být překlasifikováni jako zrádci třídy B, z
praktických důvodů (například pokud ztratili vliv a neponesou jako cíle
stejnou cenu či význam jako zrádci kategorie A).
Někteří vůdci ANTIFA či organizátoři, napojení na ANTIFA hnutí (a další
odevzdaní členové) jsou považováni za zrádce kategorie B. Nevýznamní
členové jsou považováni za zrádce kategorie C. Mnoho specialistů, jako
jsou například novináři, sociologové, univerzitní profesoři, je
považováno za zrádce kategorie B, protože je považujeme za politické
aktivisty, nikoliv jen za představitele jejich profesí.
Trest: Trest smrti a vyvlastnění majetku. Trest může být za určitých podmínek zmírněn.
Zrádci kategorie C:
Zrádci kategorie C jsou méně vlivné cíle menší priority (často jedinci,
kteří napomáhají zrádcům kategorie A a B), které jsou však obviněny z
bodů 1-8 (Breivikův seznam aktivit, postojů a činů, ze kterých se stanou
kriminální přečiny, viz str. 770-785).
Trest: Pokuty, uvěznění, vyvlastnění (je možné je považovat za
přijatelné nepřímé oběti ve větších operacích, do kterých jsou zapojeny
zbraně hromadného ničení).
Zrádci kategorie D:
Do kategorie D patří jedinci, kteří mají slabý nebo žádný politický
vliv, ale napomáhají zrádcům kategorie B či C a/nebo různými prostředky
napomáhají politickým stranám/médiím. Nejsou vinni v bodech 1-8, ale
pracují pro ty, kdo jsou v těchto bodech shledáni vinnými, nebo po
jejich boku. Klasifikace je relevantní při vypočítávání či odhadování
nepřímých obětí na životech v případě větších operací, do kterých je
zahrnuté použití zbraní hromadného ničení, protože jedinci z kategorie D
nejsou považováni za nevinné „civilisty“, ale spíše za druhotné slouhy a
pomahače.
Trest: Žádný (nejsou považováni za civilisty)
Nacismus
V internetových debatách se často setkáme s názorem, že Breivik byl
„nácek“. S tím ovšem nekoresponduje Breivikova podpora Izraeli. Jaký
tedy byl Breivikův vztah k nacismu a neonacismu? Odpověď není tak
jednoduchá, jak by se mohlo zdát. Ve svém manifestu Breivik několikrát
uvádí, že nemá nacisty rád. Primárně proto, že Hitler rozpoutal válku
proti židům (kteří dnes bojují proti islámu), sekundárně pak proto, že
otevřel dveře do Evropy Sovětskému svazu a tím pádem kulturnímu
marxismu, který později umožnil islamizaci Evropy. Navíc svým jednáním
zdiskreditoval evropský konzervatismus a pravici obecně. Současní
neonacisté jsou pak podle něj v zásadě primitivní a jejich přesvědčovací
techniky nemají v moderním pravicovém hnutí žádnou šanci na úspěch.
Na druhé straně je zřejmé, že Breivik neonacistické prostředí dobře
zná. Několikrát používá terminologii, užívanou v podstatě jen v kruzích,
obeznámených s neonacistickým pojmovým aparátem (14 slov, NS, ZOG),
poměrně často na jejich názory nebo postupy odkazuje. Z těchto odkazů je
zřejmé, že chápe neonacisty jako součást opozice proti islamizaci.
Pouze jim doporučuje, aby si své neonacistické přesvědčení nechali pro
sebe a nediskreditovali tak počínání konzervativců. Několikrát zmiňuje,
že je třeba sjednotit celou evropskou nacionální pravici, od umírněných
až po extremisty. Jediný problém vidí v přístupu k židům, ale zde
šalamounsky navrhuje, aby se tyto problémy řešily až po úspěšné občanské
válce. Přesně to vystihuje jeho výrok na straně 669: „Je
to kulturní válka, ne válka rasová! Pokud věříte, že je to rasová
válka, nechte si to pro sebe, protože zveřejňovat podobné názory je
bezpochyby kontraproduktivní.“
Ohledně jeho vztahu k neonacismu lze jmenovat ještě dva další momenty, které jeho odmítnutí poněkud problematizují.
Na straně 847 doporučuje jako součást relaxování a nabírání nových sil
poslech vybraných hudebníků. Na prvním místě jmenuje švédskou zpěvačku
vystupující pod pseudonymem Saga. Saga je ovšem jednou z ikon současné
neonacistické hudby (v našem článku Neonacistický festival u Brna jsou
například fotografie, které jí zachycují, jak hajluje). V jejím případě
ovšem Breivik tuto skutečnost nezmiňuje, přičemž je vysoce
nepravděpodobné, že by o jejím ideologickém zaměření nevěděl.
Druhý moment, který naznačuje jistou spřízněnost s názory neonacistů,
spočívá v tom, že Breivik ve svém manifestu volá po omezení (resp.
znemožnění) rasově smíšených manželství. I když tvrdí, že není rasistou,
míšení krve pokládá za nepřirozené. Nordické etnikum by mělo zůstat
zachováno a toho nelze docílit ničím jiným, než zákazem smíšených
manželství. Přímo uvádí:
„Je zřejmé, že super-star nordického
typu jako Scarlett Johansson (čistý nordický typ ze 60-70%), Gwyneth
Paltrow (70-80%), Pamela Anderson (90-95%), Paris Hilton (70-80%),
Taylor Swift (80-90%) by nikdy nebyly tam, kde jsou dnes, nebýt jejich
odlišných nordických fyzických charakteristik. Nikdy, ani za milion let,
by se jim nepodařilo dosáhnout jejich aktuální slávy, kdyby patřily k
jiné etnické skupině.“ Poměrně roztomilé na tomto tvrzení je, že
jak Scarlett Johansson, tak Gwyneth Paltrow nesplňují tak úplně přísné
arijské rasové požadavky pana Breivika, neboť jsou obě semitského (a
tedy neárijského) původu. Tyto požadavky vůbec nejsou příliš typické pro
konzervativní křesťany. Mnohem častěji je nacházíme právě u rasistů a
neonacistů.
Křesťanství
Častěji bývá Breivik označován za křesťanského fundamentalistu. Tomu se
pochopitelně brání různé katolické skupiny. Obvykle argumentují tím, že
křesťanství je náboženství lásky a porozumění a ten, kdo je křesťan, se
nemůže stát vrahem. To je samo o sobě sporné (vzpomeňme si, kolik lidí
bylo zabito ve jménu kříže), ovšem pojďme náhlednout na Breivikův vztah
ke křesťanství optikou jeho manifestu. Podle něj byl v dětství členem
Norské protestantské církve, ovšem její podoba mu přestala vyhovovat. O
sobě mluví spíše jako o vlažně věřícím. Z tohoto pohledu nepochybně
křesťanským fundamentalistou není. Na druhou stranu, jeho vize Evropy je
Evropa křesťanská, přesněji řečeno katolická (protestantská církev by
se měla podle Breivika vrátit zpět k Římu). V nové Evropě bude mít navíc
církev i významné politické místo (bude mít rezervována místa v
parlamentu a připadne i právo vyhlašovat křížové výpravy). Klíčem v boji
proti islámu je podle něj také křesťanství, i když primárně křesťanství
kulturní (tedy otevřené i ateistům, pokud budou bojovat za křesťanskou
Evropu). Z tohoto pohledu tedy můžeme rozhodně mluvit o tom, že
křesťanství hraje pro Breivika klíčovou roli. Křesťanství nikoli jako
niterný prožitek víry, ale jako politická zbraň, sjednocující a
dohlížející na Evropu.
Zednáři
Breivik byl členem zednářské lóže zřejmě od roku 2008, dokud nebyl po útocích vyloučen.
Někteří konzervativní komentátoři využívají tento fakt k tomu, aby
tvrdili, že tedy nemohl být současně křesťanem. Pravda je ovšem, jako
obvykle, složitější. V zásadě platí, že být členem zednářské lóže je
neslučitelné s členstvím v katolické církvi (od roku 1738 bylo svobodné
zednářství bulou In Eminenti papeže Klementa XII. prohlášeno za
kacířství, od roku 1983 však platí, že katoličtí křesťané, náležející ke
svobodnému zednářství, se nacházejí „pouze“ ve stavu těžkého hříchu a
nemohou přistupovat ke svatému přijímání). V případě protestantských
církví to však v zásadě neplatí. Vzhledem k tomu, že Breivik byl členem
norské protestantské církve, je argument o neslučitelnosti svobodného
zednářství a jeho křesťanství lichý. Pro Breivika bylo členství v
zednářské lóži přiblížením se k jeho snu stát se templářem. Svobodné
zednáře pak chápal jako dobré křesťany, což se názorům některých zednářů
nijak nevymyká.
Židé
Breivikův vztah k židům je pro řadu lidí překvapením. Zvykli si, že
„pravicový extremista“ musí židy nenávidět. To ale nikdy nebyla pravda a
je to spíše důsledek mediálního zmatení. Dlouhodobě upozorňujeme na to,
že vedle klasických neonacistů existují také neofašisté, a také
ultrakonzervativní autoritáři. Přestože se v mnoha směrech všechny tyto
skupiny shodnou, existuje i poměrně rozsáhlá škála odlišností. Vztah k
židům, resp. Izraeli je jednou z nich. Zatímco pro neonacisty
představují židé největšího nepřítele, pro konzervativce Breivikova typu
představují naopak bojovníky proti islámu a spojence v boji proti
marxismu. Mluvíme samozřejmě o izraelské nacionalistické (Breivik sám
používá termín sionistické) pravici. Breivik sám uvádí, že židé jsou
naši přátelé a odmítá neonacistický antisemitismus jako nesmírně hloupý a
škodlivý. Na druhou stranu ale velmi jednoznačně odlišuje, komu z židů
má být jeho podpora určena. Na straně 1163 přímo uvádí, že židé,
podporující multikulturalismus, jsou nebezpečím pro Izrael, sionismus i
Evropu. Tito židé jsou tedy Breivikovým nepřítelem, přičemž Breivik
uvádí i odhad jejich počtu – v Izraeli jde o 50 % všech židů a v USA
dokonce o 75 %. Uvědomíme-li si, že pro Brevika tedy nadpoloviční
většina židů představuje nepřítele, je otázka antisemitismu v jeho
smýšlení poněkud problematická. Breivika nemůžeme považovat za
nakloněného židům (a/nebo Židům), ale za člověka sympatizujícího se
současnou militaristickou podobou izraelského státního sionismu.
Reakce
Reakce v rámci české krajní pravice se dala poměrně očekávat. Server White Media
přišel s obhajobou útoku. Pravda, po té, co jeho autoři zjistili, že
všeobecná reakce na Breivikův čin není pozitivní, pokusili se svůj názor
poněkud poupravit a jako správní rytíři bez bázně a hany zařadili zpátečku.
White media ale představují natolik obskurní skupinku, ke které se
nehlásí ani většina českých neonacistů (kteří ji – jak je jejich zvykem –
označují za expozituru BIS), že je její názor v zásadě irelevantní.
Islamofobní konzervativci v ČR a Breivik
Zajímavější přístup zvolili lidé, pocházející ze stejných kruhů jako
samotný Breivik. Národní myšlenka (revue konzervativního nacionalismu)
tak nejprve zveřejnila článek Jana Malouška Volný pád blonďatého Nora,
který hraje na konspirační notu a tvrdí, že Breivikův - autorovými
slovy – „nepěkný čin“ bude důvodem k mnohem nepěknějším činům, což má
být diskreditace konzervativní pravice. Podobným způsobem se vyjadřuje i
Adam B. Bartoš na islamofobním blogu Eurabia, když vyjadřuje podezření, že se jedná o psychologickou operaci vedenou „pod falešnou vlajkou“, která má diskreditovat sílící euroskeptické hnutí. Bartoš reaguje na článek, uveřejněný v Lidových novinách, který popisuje podobnosti v myšlenkách prezentovaných na Eurabia a v Breivikově manifestu. Bartošův v dubnu uveřejněný článek Pojďme se vážně bavit o odsunu muslimů z Evropy ostatně stojí za zmínku, abychom si o prostředí českých „konzervativců“ udělali jasnější obrázek.
Eurabia je prý názorově nezávislý server, který vyznává západní svobody
- mezi ty ovšem očividně nepočítá svobodu vyznání. To se naopak v
myšlenkách autorů tohoto serveru stává důvodem ke zbavení občanských
práv. Na jednu stranu odsuzují sociální inženýrství, na druhou stranu by
se neštítili nejbezohlednějšího zásahu do života statisíců lidí, jejich
deportaci z jejich domovů a zakládání nových umělých států. Sami sebe
prezentují jako ty, kteří nepodporují násilí, ale přitom je jasné, že se
bez něj realizace jejich myšlenek neobejde (jakým způsobem provést
nedobrovolnou deportaci nábožensky nevyhovujících osob)? Zajímavý je
také Bartošův exkurs do historie, který popisuje odsun židů jako něco,
co se pouze "zvrtlo" v likvidaci... "Celoevropský
koordinovaný odsun muslimů by jistě přinesl mnoho podobných otázek - je
v zásadě humánní nebo ne? ... Dokážeme ho provést, když máme ještě v
živě paměti, v co se zvrtl plánovaný odsun Židů, které ale jednotlivé
země nechtěly přijmout, takže se odsun nakonec změnil v likvidaci?"
Jiným způsobem se vypořádávají s Breivikem další články na webu Národní myšlenky. V textu Kdo může za Utoyu
se již nemluví o konspiraci tajných služeb za účelem diskreditace
konzervativního hnutí. Autor naopak tvrdí, že Breivik nemá ve svém
manifestu žádné extrémní nesplnitelné požadavky, a že manifest je pouhou
reakcí na „dnešní neutěšenou dobu“ a vina za jeho čin padá na levicovou vládu. Když si přečteme vybrané citace z Breivikova manifestu, uděláme si poměrně jasný obrázek, co lidé kolem Národní myšlenky považují za akceptovatelné požadavky.
Text Neprojevovat se, nemít názory, nemyslit! opatrně
problematizoval odsouzení textu White Media a naznačoval, že Breivik
jednal zcela sám. Na tento článek pak navázal Milan Špinka svým článkem Jako péra z gauče,
ve kterém předvedl naplno, jak se konzervativní nacionalisté budou k
podobným útokům stavět. Je to velmi jednoduché – pokud někdo, kdo
zastává stejné myšlenky jako my, spáchá podobný zločin (ke kterému se
nelze hlásit), je třeba vyvolat dojem, že skutečným viníkem jsou oběti
tohoto útoku.
Jinak řečeno – za Breivikův útok nemůže jeho členství ve skupinách,
které vytvářejí paranoidní prostředí apokalyptického boje, ale
multikulturalismus. Multikulturalismus je přece to, proti čemu Breivik
bojoval, takže multikulturalismus může za jeho útok (jak dokládá i
vyjádření Adama B. Bartoše na blogu Eurabia: "Pokud je nešťastný čin z Osla něčeho důsledkem, pak právě multikulturalismu a islamizace").
To je vpravdě geniální logika. Představme si, že bychom ji použili i na
jiné případy, než jen ten Breivikův. Podle této logiky bychom mohli
tvrdit, že za romské krádeže mohou bohatí běloši (provokují cikány svými
peněženkami), za znásilnění si mohou ženy sami (provokují muže) a za
holocaust si mohou sami židé (neměli provokovat Hitlera). Je ovšem třeba
doplnit, že podobné výroky občas z řad krajní pravice zaznívají, takže
aplikování této logiky i na Breivikovy činy není až takovým překvapením.
Zajímavé ale je, že nikdy nezaznívají výroky o tom, že za muslimský
teror si může Evropa sama (provokuje muslimy). Pokud se něčeho dopustí
muslim, dělá to – podle konzervativních nacionalistů – za plného vědomí,
jako důsledek svých vlastních rozhodnutí, protože je ovlivněn
„náboženstvím nenávisti“. Pokud se stejného jednání dopustí běloch, je
však na vině multikulturalismus. Schopnost akceptovat fakt, že i lidé
jako Breivik jsou ovlivněni „náboženstvím nenávisti“ (i když ne ve formě
islámu), je nulová. Je to logické. Lidé jako Milan Špinka si
nepřipouští svůj vlastní podíl na šíření nenávisti. Kdepak.
Konzervativní džentlmeni přece nic podobného nedělají. To dělají jen
muslimové a levičáci. A feministky. A antifašisté. A ekologové. A
anarchisté.
Jasně se tak ukazuje, jakým způsobem „konzervativní džentlmeni“ typu
Milana Špinky pracují. I ta nejsprostší lež je jim dobrá k obhajobě
vlastních myšlenek. Už delší dobu registrujeme pozvolný přesun
progresivních sil od zprofanovaného a primitivního neonacismu do tábora
neofašismu, odkud je jen krůček ke „konzervativním džentlmenům“. Dobře
to dokumentuje článek, zveřejněný na toto téma webem Radical Boys Kauza Breivik, který tuto logiku bezezbytku přebírá. Není nijak překvapující, že na původní Špinkův článek také web Radical Boys odkazuje.
Závěr
Breivikem provedený pečlivě naplánovaný masakr není možné shodit ze
stolu prostě jen s tím, že ho spáchal vyšinutý blázen. Jeho čin je plně
pochopitelný pouze v kontextu jeho ideologie, která vychází z
anti-islamismu, extrémního antikomunismu a autoritářského konzervatismu.
A tato politická směs není ničím originálním. Ve skutečnosti se s ní
setkáváme v Evropě velmi často. Zajímavé proto jsou rozpačité reakce
lidí, jejichž názory se v mnohém s Breivikovými protínají. Breivikův
případ nám současně ukazuje, jak neskutečně tenká je linie mezi
„konzervativními nacionalisty“, „neofašisty“ a „neonacisty“. Jedním z
klíčových momentů, které Breivika odlišují od klasického neonacismu, je
zejména jeho vztah k židům. Jak ale upozorňují někteří komentátoři,
nacistický antisemitismus byl v jeho případě pouze nahrazen
antiislamismem. Takto vypadá krajní pravice současnosti.
|