Jeden z největších současných HC labelů a zároveň jedna z největších distribucí nezávislé hudby u nás se jmenují DAY AFTER RECORDS. Určitě je všichni znáte, určitě všichni znáte chlapíka jménem Míra Pátý, který to celý vede. Takže tady vám přinášíme rozhovor právě s Mírou o tom jak tento label vznikal, jak funguje, jaký má plány do budoucna atd. Ptal se Cootcha.
Jak dlouho provozuješ label ? Co bylo prvním impulsem k tomu to rozjet ? Proč si svůj label pojmenoval zrovna Day After ?
Pokud si vzpomínám, tak teď někdy bych měl oslavit desáté výročí založení Day After ! První desky tedy vyšly až o dva roky později, ale okolo 91 roku jsem začínal s distribucí, tisknul jsem trika, nahrával kazety atd. Jak už jsem několikrát říkal v předešlých rozhovorech, před deseti lety tady byla úplně jiná situace. Trochu jako před bouřkou, všichni nabitý elektřinou. Řekl bych, že téměř každý tehdy byl nějakým způsobem aktivní, a? už dělal koncerty, vydával časopisy, kazety nebo prostě tyhle věci kupoval a jezdil na koncerty. No, a já jsem tehdy dostal nějaké peníze z vypovězeného pojištění, takže jsem začal prodávat věci od jiných labelů, které se objevily v Čechách a v Polsku, a pomalu začal spolupracovat s podobnými lidmi ze zahraničí. Název souvisí právě s tou positivní atmosférou, která tady tehdy byla, a pokud si vzpomínám, byl takovou lehce provokativní reflexi na všechny katastrofické vize konce světa. Něco jako, že po tom velkým třesku bude další den.
Za tu dobu, co už funguje label, si vydal už dost kapel, jsi pořád spokojenej s tím co si vydal? Jakou kapelu na Day After považuješ za nejúspěšnější ?
Samozřejmě, že od roku 1993 kdy vyšly první tituly se můj hudební vkus a další aspekty, které rozhodují o tom jestli vydám tu kterou desku změnil, takže se určitě najdou tituly, které by nyní už nevyšly. Detaily samozřejmě neprozradím, ale vnímaví lidé, kteří mají přehled o tom, které kapely na Day After poslední dobou vycházejí na to mohou přijít. Myslím, že nejúspěšnější kapelou, kterou Day After vydal byli Lifetime, kteří v tom nejlepším období byli opravdu kultovní záležitostí, z kapel které stále existuji a dají se považovat za Day After kapely je to určitě tenhle trojlístek: Robocop Kraus, Sunshine, Lvmen. Před 14 dny vyšel nejnovější 7"/MCD kapely Engine Down z Washington DC, o kterém si troufám říct, že bude jedním z nejúspěšnějších titulů na Day After vůbec. Mimochodem budou hrát 4.10. v Praze na 007 s Albion, mohu doporučit.
Jakým způsobem se dostane kapela na tvůj label ? Vyhledáváš je sám nebo ti píšou a posílají nahrávky sami a ty si pak vybíráš ?
Velkou většinu kapel co na Day After vychází osobně znám, takže se dá říci, že jsou mí kámoši. Jen několik kapel jsem kontaktoval bez toho, abych je napřed osobně znal a je pouze jedna kapela, která se stačila rozpadnout, aniž bych je kdy viděl a přitom jim vyšla deska na Day After - TRIBUTE z Anglie. Dodnes mě to mrzí. Týdně dostávám tak 10-15 demo kazet nebo CD od kapel, které kontaktují Day After, ale na Day After ještě nikdy nevyšla deska kapely, kterou bych slyšel z dema a nebyl s ní v bližším kontaktu. Abych pravdu řekl, spoustu těchto nahrávek ani neposlouchám. Pokud dostanu CD se sterilním promo textem tak putuje okamžitě do koše.
Aby se kapela dostala na Day After,
1) musí se mi hudebně líbit a umět hrát.
2) musí mít s Day After spřízněnou vizi o profilu / směrování kapely / labelu.
3) musíme si rozumět po lidské stránce.
4) musí pro desku udělat minimálně tolik, kolik očekává ode mně.
5) musí jezdit turné a hrát.
6) musí to samozřejmě chtít, haha.
Jaký obvykle děláš náklady v prvním pressu ? A jaký desky si zatím udělal největší náklad se všema dolisama a kolik ?
První press je většinou 1000x LP/1000 x CD, s tím, že se dělá více obalů s ohledem na představu kolik kusů se může prodat. Zatím největší náklad mělo album 4 Walls Falling, kterého se udělalo okolo 8000 tisíc, poté následujou Sunshine, Robocop Kraus, Lvmen, Engine Down vše v rozmezí 3000-5000 ks.
Co tvá distribuce ? Byl bys schopnej to celý utáhnout kdybys distribuci nedělal ? Třeba Dan z Minority rec. celou distribuci zrušil s tím, že se chce věnovat jenom vydávání…
Tohle opravdu nedokážu odhadnout, protože label a distribuce je velice těsně propojena. Jak distribuce, tak label by fungoval samostatně, ale rozhodně hůře než nyní. Dana celkem chápu, distribuce/mailorder zabere spoustu času a práce a člověka to musí opravdu hodně bavit. Protože, ale Dan není na Minority existenčně závislý, mohl se rozhodnout mnohem snáz než kdybych se musel rozhodovat já.
Neměl si někdy chu? s tím se vším praštit ?
Jo, v průměru tak jednou týdně. Ale vážně, asi jednou nebo dvakrát jsem uvažoval o tom, že skončím, ale po pár dnech mě to pustilo. Vlastně ani nevím co bych mohl dělat jiného, když něčemu věnuješ téměř všechen čas, občas se najdou chvíle kdy máš chu? se vším praštit, dost dobře si neumím představit jak chodím někam do zaměstnání a po práci se někde poflakuju. Konec konců já vlastně už nic jiného ani dělat nemohu, protože nic jiného neumím. Hlavně mě to, ale pořád baví, a slabší chvilky zatím nikdy netrvaly dlouho.
Představ si, že by ti nějaký major label dal hodně lukrativní nabídku a chtěl tvojí nahrávací společnost koupit, šel bys do toho ? Přemýšlel bys o tom ? Nebo bys to okamžitě odmítnul, protože jsi nezávislý label a chceš jím být pořád ?
Na tohle ti mohu těžko dát jednoznačnou odpověď. Mým snem není sedět doma s rukama v klíně na hromadě peněz, ale pokud by taková nabídka přišla, asi bych ji hned nevyhodil do koše. V současné době nemám potřebu o takových věcech vůbec přemýšlet. Day After funguje lépe než kdy předtím a přede mnou je spousta projektů, na které se chystám, takže proč ztrácet čas podobnejma hypotetickejma úvahama.
Dobrá, a co třeba velké distribuce, časopisy, komerční rádia, televize… Byl bys pro, aby tam byli vidět a slyšet kapely, který vydáváš ?
Těmhle věcem se nebráním, samozřejmě že nemám potřebu vidět Day After kapelu v Esu nebo ve Snídani s Novou, ale v pořadech, které mají smysl - proč ne ? Stejně tak neusiluju o to, aby byla fotka polonahýho Karla Buriánka v Bravu, ale proti rozhovoru v Rock a Popu nemám vůbec nic. Takže odpověď zní - ano, pokud to má logiku.
Vzhledem k tomu, že tento rozhovor je na internetový stránky, tak pár otázek k internetu. Na internetu máš už dost dlouho zaregistrovanou doménu, ale místo stránek tam máš stále „Under constuction“, i když podle mých informací jsou tvé stránky více méně hotové. Co ti brání v tom to rozject ?
Já vědel, že na to dojde. Důvod je jediný - nedostatek času. Day After stránky jsou moje noční můra a já doufám, že se to brzy změní(m).
Nebylo by třeba pro tebe lepší říct někomu, kdo by ty stránky udělal ? Myslím, že by se určitě našel někdo, kdo by ti s tím pomohl. A vůbec, celkově si myslím, že dělat všechno to co děláš je celkem na palici dělat to sám. Nepřemejšlíš o tom, že by se Day After rozrostl o nějakýho člověka. Abys to nemusel všechno dělat sám ?
Abych to tedy upřesnil - stránky jsou opravdu téměř hotové, jediné co zbývá je to, abych ten prostor vyplnil informacema - a k tomu se dokopávám druhý rok. Už delší dobu přemýšlím o tom, že by se Day After rozrostl, ono se to už opravdu dost dobře nedá stíhat (tímto se omlouvám všem, kterým se můžu zdát jako nekomunikativní týpek), ale sehnat v okolí Aše někoho kdo by mohl pracovat v Day After je prakticky nemožné. Banáne, přestěhuj se !!!!
Myslíš, že je problém v tom, že by ten potencionální člověk nebyl z okolí Aše ???
Nevím jakou máš představu o tom co práce v labelu a hlavně distribuci, protože distribuce je to co zabírá větší díl času, obnáší. Pro všechny kdo si myslí, že distribuce je hlavně o poslouchání nových desek a ježdění s krabicema po koncertech, asi vás zklamu. Většinu času zabere pobíháni s izolepou v ruce, vyráběni krabic a balení balíků, cesty na poštu, na různé celnice, komunikování s dopravci atd. Spousta práce, která s hardcore zas tak moc nesouvisí... Ale musí se udělat a musí se udělat zde ve skladu a kanclu. Člověk také musí znát odpovědi na otázky typu "Vyšel ten a ten singl někdy na barevném vinylu a kolikátý press ? Budeš někdy mít to a to ? Vyšel limitovanej singl této a této kapely ? Kde hrajou nyní členové této a této kapely ? Kde hráli členové před tím ?". Zkrátka musí mít celkový přehled. Takového člověka jen tak neseženeš, navíc mam-li být upřímný, práce v Day After nebude asi tou nejlukrativnější.
Ještě bych se vrátil k tomu internetu. Co třeba programy na volnou výměnu mp3 typu Napster. Štve tě, když se tam objeví věci co si vydal ? Myslíš, si taky, že kopírování zabíjí hudbu ? Nebo si naopak rád, že se to takhle dostane i k lidem, ke kterým by se to třeba nedostalo, protože se jim to může zalíbit a objednají si třeba originál ?
Pokud mám být upřímný, tak tyhle věci moc nesleduju, nevím jestli se na Napsteru objevily věci, které jsem vydal, pokud ano, tak mě to moc netrápí. Ohledně kopírování a konkrétně třeba vypalovaných CDs, myslím, že je nutné rozlišovat dva zásadní rozdíly. Je rozdíl, když někdo vypaluje CDs, a pak je prodává, tohle se mi samozřejmě vůbec nelíbí, ale pokud někdo nemá 500 Kč na to, aby si mohl koupit nové CD, tak a? si ho vypálí, proč ne. Za každou deskou, kterou jsem vydal je spousta práce a samozřejmě spousta peněz, které jsem musel zaplatit, aby deska vyšla, a které bych rád dostal zpět. Proto se mě - a stejně tak i všech jiných malých nezávislých firem - primárně dotýká jestli si lidé desku koupí nebo zkopírujou. Je rozdíl mezi někým kdo si muziku kupuje, ale nemá dost peněz na to, aby si koupil vše co by chtěl (což ani dost dobře nejde), a mezi někým pro koho je i 200 Kč za CD moc a radši si ho vypálí za 50 Kč a peníze utrácí za něco jiného.
No a teď jedna otázka k současnému dění. Solid nedávno dělal pro czechcore rozhovor s Kayem ze Sunshine a tam se ho mimo jiné ptal na jeho názor na útok proti WTC v NY a Pentagonu v DC. Na což se pak v názorech k tomu rozhovoru strhla docela hádka. Co si myslíš ty o tomto problému (mám namysli útok na WTC a Pentagon) a o tom co se začalo dít pak a vlastně ještě pořád děje ?
Nezlob se, ale nehodlám se pouštět do debat o tom, jestli je horší 6000 mrtvejch v NY nebo 10000 mrtvejch někde v Africe. Je mi to lito, ale ten chlápek z Tlor je fakt pitomec. Co po Karlovi ze Sunshine chtěl ? Aby řekl, že si to lidi z WTC zaslouží, protože někde na druhým konci světa taky umírají lidi ? Nebo, aby se pustil do rozboru světové situace ? Karel, stejně jako každej průměrnej inteligentní člověk ví o tom co se ve světě děje a je mu jasný, že ne náhodou se útok stal právě v USA. Každý normální člověk nechce, aby umírali lidi jak v USA, tak kdekoliv jinde. Tlor nám řekli fakt úžasnou novinu, že to mají Amíci za to jak se chovají na druhým konci světa. Jasně, že mají pravdu, je jen stupidní to vypálit do ksichtu někomu kdo říká, že je mu líto, že v NY umřeli lidi.
Přece jen, je tady jeden dost zásadní rozdíl. Útok v USA nebyl útok jedné znepřátelené skupiny na druhou znepřátelenou skupinu, není to válka mezi lidma, kteří se nenávidí celé generace, ale útok psychopatů na nic netušící lidi, kteří šli ráno do háku.
Co si myslím o tom, co se teď děje ? Mám strach.
No a poslední otázka. Říkal jsi, že je před tebou spousta projektů. Prozradíš nám něco z tvých plánů do budoucna ?
Burning Airlines, Engine Down, Lvmen, Anyway, Robocop Kraus, Landmine Spring - to nezní špatně, co?
Díky za rozhovor.
Kontakt:
Day After Records
PO BOX 153
352 01 AŠ
Telefon/Fax: 0166 527283
e-mail: info@dayafter.cz
web: www.dayafter.cz
Více na old.czechcore.cz
|