Zvukař a producent. Lidi, jejichž jména si plno typů na obalech nosičů mnohdy ani nepřečtou, při tom mají na výsledném zvuku nahrávky mnohdy téměř rovnocenný podíl jako kapela. Mezi ty, které fanoušci domácí scény můžou číst hlavně na obalech z produkce Silver Rocket, ale třeba i Day After je Ondřej Ježek. Chlápek, který se krom zvučení desek věnuje také zvuku filmovému sám hraje v alternativních OTK a výjimečně si stoupne i za šavle koncertního mixu.
1. Pro začátek, než se rozjede ten plně investigativní rozhovor :-))) o zvuku taková startovací otázka. Nemáš za ta leta za mixem problémy se sluchem? To nemyslím ironicky, ale vždy? ty vlastně hraješ v kapele, zvučíš muzikál, točíš desky a ten nápor musí být opravdu velký....(pokud ti tohle ale přijde příliš osobní, klidně můžeš vynechat)
No abych to uved na pravou míru, muzikály už asi 3 nebo 4 roky nedělám, kapela teď zrovna moc nehraje, koncerty zvučim jen výjimečně, takže si ty uši zase konečně trochu odpočinuly. Je fakt že když sme nahrávali GNU tak mě pak škvrčelo v uchu asi 5 dní a řikal sem si: to je v prdeli, měl bych se začít učit programovat webový stránky nebo něco takovýho co může dělat i hluchej, ale teď sou uši docela v pohodě. J
2. Teď trochu zpátky v čase. Kdy tě vlastně napadlo, že krom hraní v kapele by ses mohl zajímat taky o samotnou zvukařinu a co tě k tomu tak ňjak vedlo? Nespokojenost s prací jiných zvukařů, vlastní zvědavost, co vše se dá s mixem dělat a kouzlit.....?
No, v podstatě hlavně všechno tohle co si vyjmenoval. Když sme dělali první nahrávky OTK tak v tom studiu sem porad slyšel akorát: takle se to nedělá, to je teda blbost, beatles to takhle nedělali, a tak podobně až sem si řek že vode mě nikdo nic takovýho neuslyší. Kdyš mi náhodou něco podobnýho vobčas ujede tak se pak toho docela leknu. Ale to je samozřejmě rozdíl pokud se snažim někomu ušetřit čas, protože vim, že se ten dotyčnej chce pustit do slepý uličky, kterou už sem před nejakym časem prozkoumal. Ostatně když sem jeden čas dělal ňáký nahrávky ve Vinage tak mi řikali že sou rádi že ty slepý uličky vyzkoušim za ně.
3. Co je pro začínajícího zvukaře netěžším oříškem a jak dlouho tobě osobně trvalo, než sis řek, že jsi se svou prací zvukaře spokojený a zní ti to nějak tak, jak si sám představuješ? Dá se říct, že se učíš a nové fintičky poznáváš dodnes?
Pro mě bylo teda nejtěžší se naučit pojmenovat věci kterejch chci zvukem dosáhnout. Pracuju pořád víceméně intuitivně a tak je pro mě nejpříjemější když se mi ve studiu motá co nejmíň lidí a nemusim každýmu vysvětlovat kroky který samy o sobě vypadaj dost podezřele a jejichž význam se ukáže třeba až na konci míchačky. Na druhou stranu je pořád spousta věcí, který se rád dovim, nebo je rád vyzkoušim. Dost úžasnej nástroj jsou v tomhle ohledu ProTools, se kterejma dělám už skoro deset let, ale furt tam objevuju spoustu novejch možností. Myslim že počítače sou zároveň úžasný i dost nebezpečný, protože s nima můžeš udělat skoro všechno. ale v podstatě je to záležitost člověka kterej u toho sedí, jestli chce trávit život dorovnáváním nějakejch puntíků na monitoru, jestli to pojme jako obyčejnej magič, nebo plnohodnotnej nástroj umožnující splnit ty nejbláznivější představy. Já teda ňák tak osciluju mezi těma dvouma posledníma možnostma, s tim že pro každej projekt se snažim najít novou adekvátní míru. Že s tím co sem nahrál a smíchal sem docela spokojenej sem si poprvý řek¨ u první desky. Akorát mi to teda nevydrželo moc dlouho. A tak je to pořád, prvotní euforii vždycky vystřídá ňáká deprese a po par měsících se to změní v pocit že to zas tak špatný není, a že v danejch podmínkách to prostě dopadlo tak jak to dopadlo a že sem rád jestli se to líbí někomu jinýmu.
4. Tohle je server hlavně o hardcore a punku, takže tě lidi, co tohle čtou budou znát hlavně coby zvukaře a producenta z desek téhle oblasti. Jaký ty sám máš k téhle muzice a filozofii vůbec vztah?
Asi docela dobrej, sem rád že se konečně před pár lety prolomila bariéra mezi tim politickym hardkórem a kapelama který to maj hozený trochu jinak, jako třeba všechny ze SRR. Pro mě byl na začátku tech devadesátejch let českej hc něco co se nedalo poslouchat (až na majkláče). Takže sem byl docela překvapenej když pak někdo řekl, že mý oblíbený kapely jako Alice Donut, fugazzi, helios creed, hullabaloo atd sou taky v podstatě HCčko, pro mě to v tý době byly prostě partičky, který sme si pučovali v datártu a pouštěli je na r1…, dnešní kapely mi přídou jako dost silná vlna grunge a noise revivalu vzor 90tý léta, což teda rozhodně nevadí, jen mi to příde občas docela legrační.
5. Pojďme ke kapelám, které jsi dělal. Je to u tebe o tom, že tu kapelu znáš třeba už i nějak dřív, třeba i lidsky a takhle a po vydání desky jí tak ňjak dále sleduješ, nebo to bereš spíše jako že je tvým úkolem s tou kapelou nějak zapracovat po studiové stránce a dál už tě to nijak zvláš? neinteresuje. Víš, abych to možná upřesnil.....jestli tě prostě zajímá jen čistě zvukařina, popř. producentská práce, nebo děláš jen kapely, k jejichž muzice musíš mít i ňjáký vztah a baví tě?
Potřebuju dělat kapely který mě baví. Nemusim bejt předem o jejich hudbě přesvedčenej, ale rád se pokusim proniknout do jejich světa, a v něm jim případně nějak pomoct. Myslim že se nesnažim žádnou kapelu předělávat. A nemusim je znát předem pokud mají dobrý reference. Je to pak často velký překvapení, kapela o kterými referuje Adam, nebo Honza (Krejča), se pak ve studiu vyjeví jako něco uplně jinýho, třeba eště mnohem zábavnějšího (to byl případ SQUALL). Občas taky ty lidi právě třeba dlouho znám osobně a pak se ve studiu taky nestačim divit, čeho všeho sou schopný. Na to co se děje s deskou dál sem vždycky zvědavej, ze srr mi většinou posílaj odkazy na recenze a tak podobně, moc se mi líbily dopisy který lidi psali Adamovi o nový desce GNU, to byly fakt úžasně upřímný výlevy pocitů (nejen pozitivních) a to bylo fakt moc hezký, takže s týdle desky mám letos asi největší radost.
6. A byl bys třeba nevím, z existencionálních důvodů, schopen zvučit, nebo produkovat i to, co jinak hudebně považuješ za úplnou sračku?
Z existencionálních důvodů by si každej měl zkusit dělat vědomě ňákou co největší sračku a vopravdu si to užít, aby si vážil toho, co může dělat. Jinak z existenčních důvodů bych asi byl klidně schopnej dělat ty největší sračky, ale sem rád že nemusim, takže je až na vyjímky nedělám.
7. Práce producenta. Co to znamená z tvého pohledu? Jsi spíše ten chlápek, který se kapele snaží vtisknout vlastní představu, nebo jsi spíše ten typ, co diskutuje, nebo se úplně snažíš vyhovět přání kapely? To samé bych se vlastně zeptal také u tvé práce se zvukem......
Už sem to nakous u pár pater vejš, nebaví mě něco někomu vnucovat. Rád nabídnu svůj pohled na věc, klidně i nějakou zásadnější úpravu, ale taky se zeptám: a jak to vidíš ty, a když mi ten někdo vysvětlí svůj záměr (pokud ho má), tak pak se zase můžem dohadovat jestli je ten záměr dostatečně čitelnej, nebo jestli je potřeba něco změnit. Dost často kapela nanosí kopu cedeček a řikaj, tak takhle by to mělo znít, ale přitom oni sami hrajou uplně jinak…, takže tuhle metodu se většinou snažim všem rozmluvit. Prostě to bude hrát tak jak vy budete hrát. Samozřejmě že co se týče zvuku, tak se lze některejma nahrávkama zvukově celkem spolehlivě inspirovat, ale mě spíš baví hledat cesty vlastní, né aby to hrálo jako “něco“. Myslim že neznám žádnou desku která by měla zvuk jako Milimetry ticha, protože ta má prostě „svůj“ zvuk.
8. Jak moc rozdílné je pak zvučit koncert a kterou z těchto věcí máš vlastně radši? Studio, nebo živě?
Koncerty už dělám tak málo, že je to pro mě zábavný povyražení, jak to nemám tak často v rukou, tak mi chybí rutina a je to dost adrenalinový. Tendle rok sem zvučil jen 3 koncerty, GNU (před Rollinsem) a Kryštof (k těm sem se dostal jak slepej k houslím) v Akropoli a Tatabojs ve sportovní hale (jednu písničku), no a všechno sem si teda fakt užil. Studio je uplně něco jinýho, tam ta extáze přichází pomalinku a vláčně. Mám rád obojí a přesto se koncertům víceméně vyhejbám a o to víc si pak nějakej užiju.
9. Když jsme u toho živého zvučení..Muzikál. jak jsi se k téhle práci dostal, co ti dala a jaký je vlastně tvůj osobní pohled coby člověka hudebně spíše z alternativy a undergoundu na tenhle druh zábavy. Bral jsi to spíše jako práci, nebo to byla po profesní stránce i určitá výzva, nazvučit něco takového....
Dostal sem se k tomu přes spolužáka Honzu Petruska kterej pracoval ve studiu v Rudolfinu a ten mě doporučil na ježíše. Zvučil jsem jenom J.CH.Superstar a EVITU, dohromady asi 7 let, a byla to zkušenost k nezaplacení. Taky sem moh díky tomu dostudovat a zároveň vrážet ňáký prachy do studia. Asi to taky byly jediný dva ne až tak sračkoidní muzikály tady vubec. Na nic jinýho by mě asi nedostali, i když ze začátku sem i tak měl problém překousnout tu explozi patosu, ale pak sem to všem asi nějak uvěřil. Ten Ježíš byl fakt vyjímečná záležitost, která se už pak nikde neopakovala. Bylo to úžasný i tim že kromě mikroportů se zpěvákama bylo potřeba zároveň zvučit i celej orchestr jednotlivě po mikrofonech, takže docela záhul, a fakt zábava. Na evitě byl pult 60 vstupů a ten byl plnej a eště sme měli housle předmíchaný po párech už v orchestřišti, protože se nám do něj všechno nevešlo.
10. Můžeš vyjmenovat pár zvukařských a producentských věcí, za kterými si v poslední době nejvíce stojíš?
GNU, ANYWAY, SQUALL, KNS, POINT, filmy HRY PRACHU a SMRADI
11. Mimo zvučení hraješ v OTK. Můžeš pár slov, jak to s kapelou nyní vypadá?
Doděláváme desku, která by měla vyjít po prázdninách u SRR, jinak sme v celkem komplikovaný situaci, protože nevíme co dělat s našim bubeníkem, ale to by bylo na dlouhý vysvětlování viz www.noise.cz/mostarna.
12. No a tradičně jak u mně zvykem. Je něco, na co jsme se tě nezeptal a chtěl bys ještě dodat, či říct?
Ne.
13. Můžeš vyjmenovat zvukaře, producenty, ale třeba i ňjaké desky, nebo kapely, které máš rád, vážíš si jich a jejich zvuk je ti třeba i inspirací?
Flood, David Sardy – Barkmarket – všechno, Andy Walace – Sepultura – Roots (to je vopravdu konečná) a asi všechno ostatní taky (až na nirvánu), Trent Reznor – NIN – všechno, já nevim je toho moc co se mi líbí…
14. Máš ňjaký sen, koncert kapely, kterou by sis moc rád nazvučil, nebo s ní pracoval ve studiu?
Slint, Hayden, Sonic Youth, Blur, Phill Glass, Alice Donut a Cop Shoot Cop (kdyby se zas dali dohromady :)
Hodně hlasité díky za odpovědi.
richard Více na old.czechcore.cz
|