Aneb: pět let a stále v kotli...
Na tenhle sloupek jsem se chystal už dlouho... Po několika zážitcích z více i méně vzdálené minulosti jsem si řekl, že nebude od věci dát dohromady tenhle návod, i když mi je jasné, k čemu bude sloužit a kdo na něj bude reagovat.. Ale co, pojďme tančit (neustále se mi nabízí anglické výrazy, takže taky let’s dance!)
A protože angličtina je moderní, alternativní název tohodle sloupku by mohl být: Quick guide for hard, wild and safe dance! Five years and still in the pit...
Hardcore tanec je obklopen mnoha a mnoha mýty a tajemstvími. V podstatě určen pro a prožíván jen úzkou skupinkou lidí – většina ostatních se na změ? těl v kotli (neboli slangově pitu) dívá ne pouze s nedůvěrou, ale spíš přímo se zděšením a hrůzou...
Skutečnost z pitu ale vypadá jinak. I když jde o tanec poněkud divočejší, ke zraněním při něm nedochází... Proto, že všichni zúčastnění „vědí“ – jak tancovat tak, aby neublížili nikomu dalšímu ani sobě. A proto jdeme na to.. Tanec v pitu se v podstatě skládá z jednotlivých triků:
- základní figura není vůbec nepodobná tomu, co punkáši znají pod pojmem pogo, akorát kolem sebe nekopeme: postavíš se do pitu, tlačíš se do předu, ruce decentně před tělem, abys zachytil padající těla před sebou, jednu ruku případně nahoru a pořádně s ní „hrozit“
- jednu z prvních figur, se kterou se setkáte, bude stagediving neboli „skoky z pódia.“ Tenhle trik kdysi vzniknul tak, že se zadní řady tlačili na koncertě na přední a těm pod hrozbou umačkání nezbylo, než se zachránit vylezením na pódium.. Tam ale číhala ochranka, a tak spásou byl skok zpět do publika. Tenhle trik ale zmodifikoval a dnes se „skáče“ čistě úmyslně... Jsou v zásadě tři možnosti:
a) skutečný skok z pódia (vylez na pódium, UJISTI se, že Tě vidí ty, kam poletíš, a decentně skoč – spíše se polož na ruce, které Tě chytají. Buď břichem, nebo zády. NIKDY neskákej nohama napřed! Stagediving připomíná spíš položení se na lidi, s roztaženýma rukama, než skok do vody! Neskákej do boků před reprobedny, kde většinou stojí fotografové, který tě jednak nevidí, protože koukají do objektivu, a jedna tě nemůžou chytat, protože drží fo?ák. Když seš frajer, můžeš udělat stojku na hraně pódia a na lidi spadnout zády....).
b) domluv se s lidmi okolo, chy? se jich a decentně se vyhoupni/vykul nad lidi (opět, drž ruce od sebe, a? tě za ně můžou lidi podpírat a TĚLEM napřed).
c) třetí varianta je také zajímavá.. Jeden/jedna udělá kozu a další se rozeběhne a od zad kozy se jemně odrazí skokem nad lidi (u tohodle triku je veledůležité, aby o tobě určitě věděli ti, co stojí za „kozou.“ Další důležitá věc je odraz, který musí být jemný, jinak „koze“ zlomíš páteř.)
Ve vzduchu nad lidmi zůstaň položený... Nikoho a ničeho se křečovitě nechytej, teď plaveš na lidské mase. Můžeš zkusit ovlivnit směr plavání otáčením (válením sudů), nebo když je pod tebou husto, můžeš se pokusit o pokročilejší trik zvaný kotrmelec....
Teď něco pro chytače... Z výše uvedeného plyne: dávej v pitu pozor. Chytej skokany, napnutýma rukama, a nechytej je za citlivá místa. Pokud padají, snaž se zabránit, aby skokan padal na hlavu, zatímco někdo další mu stále drží nohy ve vzduchu...
- dalším nenáročným trikem je circle pit, běhání dokolečka. Tenhle trik přichází na řadu většinou při pomalejších, rytmických pasážích. Signálem k němu je mávání paže s jedním vystrčeným prstem nad hlavou do kolečka, případně výkřiky „circle pit.“ Trik spočívá v tom, že se pod pódiem běhá do kolečka, proti směru hodinových ručiček. Fajnšmekři mohou při běhu tleskat pod nohou... Nenáročné, bezpečné.
- po circle pitu přijde pravděpodobně na řadu moshing. Pořádné rozestupy, předklon a pak:
a) střídavé pohyby rukou dolů k zemi a nahoru – jako byste něco sbírali.
b) mletí mlýnů (figura z arsenálu našich recesistů) – řada lidí vedle sebe, ruce před sebou spojené dělají horizontální kouživé pohyby
c) nesynchronizované máchání oběma pažemi – windmilling, větrný mlýn. Při tomhle triku pozor na ostatní!
- častý je též singalong, sborový zpěv. Když se ruka zpěváka/zpěvačky s mikrofonem ocitne před refrénem natažená k publiku, je správný čas. Singalong spočívá v tom, že se co největší počet lidí nahrne k mikrofonu (můžete si ho i chytit rukou) a řve refrén. Ti, co se k němu nedostanou, se snaží přiblížit alespoň skokem na záda těch před nimi (a občas se jim to povede, pak jde o kombinaci singalongu a stagedivingu)... Mikrofon pus?te hned potom, co refrén skončí ;-), to je asi jediná důležitá věc.
- občas dojde i na kickboxing, hlavně na metalových koncertech. Utvoří se kolečko lidí, uprostřed se střídá vždy jeden tanečník/tanečnice, který předvádí volnou sestavu s windmillingem a různými kopy. Zvláště ceněný je kop z otočky, nebo windmilling jednou rukou, přičemž druhá ruka zakrývá oči (polský způsob).
- dalším oblíbeným trikem je wall of death, stěna smrti. Pit se rozdělí na dvě poloviny kolmo na pódium, obě řady se zaklesnou v rámě a při prvním úderů do bicích/kytar se proti sobě rozeběhnou... NIKDY neskákej nohama nebo lokty napřed! Před „střetem“ trochu nadskoč a natoč se nejlépe bokem nebo zády, pak se ti nic nestane....
- opět jeden recesistický trik, vzniklý jako reakce na příliš násilný tanec kickboxerů: kajaking. Řada lidí si sedne za sebe a předvádí veslování do rytmu. Nenáročné, bezpečná a legrační!
- jeden z vrcholů hardcore tance je valná hromada. První s sebou efektivně plácne na zem přímo před pódiem (nebo i na něm) – nejlépe, když s ním bude vše domluveno! – a další skáčou na něj. Pozor, tenhle trik je již trochu nebezpečný, proto se soustřeďte na následující zásady: první dole je v největším nebezpečí, další musí spíše kleknout na kolena a lokty a přenášet váhu těl nad sebou mimo „prvního.“ Na valnou hromadu skákejte opatrně, spíše se pokládejte než skákejte! Celý trik musí trvat maximálně půl minuty, proto se rychle zase zvedejte – někde dole je někdo,kdo nemá kyslík... A neskákejte na valnou hromadu, když se ostatní již zvedají!
- jeden z méně obvyklých triků je beranidlo. Dva tanečníci vezmou třetího jako beranidlo a rozeběhnou se s ním proti...třeba stěně. Nohama napřed a jemně!
- další méně používaný trik jsou kuželky. Na jeden konec pitu se k sobě postaví skupina lidí, kuželky. Naproti nim jeden hráč. Ten na začátku písně naznačí hození bowlingové koule směrem ke kuželkám a ty, až k nim pomyslná koule dojede, padnou...
A pár zásad na konec:
- hlavní zásadou je, že veškeré triky a tanec je omezen na pit. Struktura diváků na koncertě je většinou takováto: pod pódiem pit a tanečníci, na bocích před reprobednami fotografové, okolo pitu ti, co z něj odpadávají a vydýchávají, za nimi ti, co chtějí tančit, ale nechtějí se pouštět do výše uvedených triků (tedy nechtějí se s nikým strkat a válet na zemi), a za nimi ti, co přišli koncert odstát. Nikdy nenu? do triků ostatní skupiny mimo pit, řeba tím, že mezi ně skočíš atd.! Respektuj jejich způsob!
- do pitu nenos pití (který rozliješ a někdo se v tom bude válet!) ani cigára (kterýma někoho popálíš)
- když okolo tebe někdo spadne, pomož mu na nohy! Když vidíš skokana, chytej!
- když v pitu spadneš, kryj si rukama hlavu. Někdo tě zvedne!
A to už by mohlo být všechno.. Doufám, že podzim a zima bude ve znamení tance a uvidíme se v pitu (see ya in da pit!).
Více na old.czechcore.cz
|