(Fat Wreck Chords)
Asi nejsem sám, kdo má určitý desky a songy spojený s určitejma situacema. Bez těch situací by totiž jednotlivý tóny ztratily svoje kouzlo, pnutí a hloubku. I sníh venku má svoje tóny a rozhodně to nejsou koledy, co mi přijde na mysl, když sněží. Zima udeřila krutě a to v den, kdy se Damage Done tým vydal do Plzně za Mírou Imperátorem probrat punkový strategie. Ten povečer příjemně bolel zimou. Konečky prstů toužily po infernu a chuť kafe spojovala chuťový buňky s rozlehlejma prostorama plnejma desek. Dostaly se mi do rukou asfalty kapel, o kterejch jsem byl přesvědčenej, že už nikdy na vinylu neuvidím, vzpomínal na koncerty v Chranišově, kam na benefity jezdila scéna z celý republiky a přitom projížděl box desek, který si objednal někdo, kdo moh bejt jako já nebo ty. Každá deska má příběh. Story Smoke Or Fire začíná v 60. letech, kdy Beatles a jim podobný kapely vydávaly desky, který se svým obalem snažlily napodobit právě Kouř nebo Oheň. Vzpomněl jsem si, jak Smoke Or Fire hledali v Praze koncert na poslední chvíli a byla to sakra řehole, protože Fat Wreck umřel s NOFX a Lagwagon v momentě, kdy skejťáci, který byli pro tenhle fenomén synonymem, překročili váhu 130 kg nebo jim ujel mentální vlak s tunama zkonzumovanejch drog. Možná, že jenom spokojeně bloumaj po hypermarketu, stahujou filmy a bavěj se o povinným ručení. V ten moment jsem přepnul a otočil The Speakeasy na rub a vidím fotku kapely. Zdá se mi to? První zleva stojí Ryan Parrish - bubeník Darkest Hour - muž mnoha tváří, kterej okupoval screamo City of Caterpillar, hrál v několika jazzovejch projektech a pochází z Richmondu, VA - stejně jako Smoke Or Fire, 2/5 Darkest Hour, 4 Walls Falling, Avail a generál Stonewall Jackson, kterýho sejmula kulka z vlastních řad v roce 1863, když hájil barvy Jihu. V Richmondu jih začíná a pochopil jsem to až po jízdě přes řeku James, o který zpívaj Avail a pohledu na hřbitov, kde hroby pokrývají konfederační vlajky. Punkový kapely z Richmondu maj svojí chuť a jistej hlas, kterej (mimo jiné) napadá otevřenej rasizmus, kterej je zakořeněnej v místní populaci věky. I ve 21. století. Smoke Or Fire sice drží vlajku punku, kterej má charakteristickej sound, ale až se jednou vody uzavřou, elektřina bude luxus, kterej si díky momentální touze po blahobytu nebudeme moct dovolit, pak potkáte Joea McMahona společně s Timem Barrym, jak prezentujou svoje songy se španělkou, hned vedle coverů Smoke Or Fire a Avail. Ačkoliv se pod hlavičkou Fat Wreck Chords léta potkávaly kapely z celejch států a celej label byl vyprofilovanej jako mekka kalifornskýho punk rocku, revoluci ve slovech labelu vtiskli vedle Good Riddance spíš výše zmínění Avail, Propagandhi a troufám si tvrdit, že Smoke Or Fire zvedli léta upuštěnou štafetu. The Speakeasy je magická deska, která vám díky mediafire možná zprostředkuje ideální soundtrack pro jízdu autem nebo vlakem. Pokud ale dáte The Speakeasy šanci a podpoříte kapelu i fyzicky koupí LP nebo CD, dýchne na vás atmosféra, která možná bude mít jiný pozadí než můj plzeňskej podvečer a to možná i díky detailům jako je kruhovej výřez na vnitřním sáčku anebo se prostě necháte strhnout příběhem v drážkách a na papíru. Možná zůstanete uhranuti tokem v songu 1968 anebo zjistíte, že parta chlapů v nejlepších letech na druhým konci zeměkoule čelí stejnejm problémům jako vy. Svět se bez punku asi nezboří. I já jako každej z vás čelím problémům, který mi život nastražil. Jenom ty tóny, který jsem zmínil na začátku, činěj můj život rajskou zahradou, ve který se nestárne a i kdybych měl ve finále objímat ten strom, ze kterýho padaj jablka jako Smoke Or Fire, úplně sám, budu spokojenější než ti, komu chutná stejk v matrixu.
www.myspace.com/smokeorfire www.fatwreck.com
|