Rozhovor se SOLID DECLINE přeložený z Maximum RocknRollu č. 290 z července 2007:
MRR: OK, začněme s proměnou Y na SOLID DECLINE? Jak a proč se to stalo?
Thomas: Našim cílem bylo změnit naší hudbu a zbavit se typického kulometného grindcore stylu. A taky jsme chtěli začít s čistým stolem, aby nás noví posluchači mohli brát jako novou kapelu a ti, co dřív poslouchali Y neočekávali stále to stejné. Změna názvu nám umožnila otevřeně se přihlásit k tomu, co chceme hrát a nebýt přitom omezování očekáváními druhých. Po devíti letech s Y už jsem měl po krk toho být neustále natlačen v tom samém grindcore/power violence stylu, kdy jsme se často ocitali ve fanzinech s miliónem pitomých metalových kapel a chtěl jsme se prostě tohoto metalového publika zbavit. Proto už taky nehrajeme až tak rychle. Nechci, aby se o nás tihle lidi zajímali.
MRR: Většina členů SOLID DECLINE hraje v dalších kapelách v Berlíně a v Potsdami, je to hodně provázaná scéna, kdy těch samých pár lidí hraje skoro všude.
Frösi: No, Keule hrával v CYNESS a já jsem byl v CRUDE B.E. a teď jsem ještě v CHAINBREAKER z Potsdami. SOLID DECLINE vlastně není čistě berlínská kapela. basák Thomas a bubeník Keule bydlí v Berlíně, ale já v Potsdami a kytarista Hartmuth žije na venkově. Je pravda, že Potsdam je městem, kde spousta kapel má společné členy. Ale je to proto, že je tu jen málo lidí, co se zajímají o tuhle rychlou a agresivní hudbu, takže když chceš rozjet kapelu, není moc z čeho vybírat. Taky pomáhá, když se s lidma znáš delší dobu, pak spolu v kapele líp vyjdete. Byl jsem v Y od roku 1997 - v počátečních letech měli jiného zpěváka a se všemi členy vycházím skvěle. Pochybuju, že by to tak fungovalo, kdybych hrál v SOLID DECLINE s lidma, co tak dobře neznám.
Thomas: Je dost těžký najít lidi, co by přistupovali ke kapele odpovědně a byli zapálení do koncertování, turné, vydávání desek. Je sice spousta lidí, co někde hrají, ale nechtějí investovat příliš mnoho energie do toho, aby to pořádně s kapelou rozjeli. Řekl bych, že by se to pak příliš křížilo s tím, že je víc baví se opíjet, chodit na pařby anebo s dalšími jejich koníčky. Naše kapela nečeká, až za nás někdo jinej něco udělá. Víme, že když hraješ v kapele, musíš se především snažit ty sám.
MRR: Vždycky jsem si říkal, že Y mají originální, neklišovité texty, které skutečně vyčnívají z řady. Spousta skrytých významů a cynismu - nezmění se to teď, když víc píšete v angličtině než dřív v němčině?
Thomas: Uvidíme. Naším velkým cílem je neztratit kvalitu textů. Ale nebude to lehké, protože Frösiho texty mívaly celkem unikátní cynickou příchuť a v angličtině to bude těžké tam dostat. Ale myslím, že sem tam němčinu určitě ještě použijeme. Nakonec se stejně musíme rozhodovat, jestli je pro nás hlavní, aby texty pořádně zapadly do hudby a ta tak mohla znít tak jak ji chceme anebo jestli hudbu víc podřídíme textům, i když to pak bude znamenat, že s tou němčinou nám bude rozumět jen tak 10% posluchačů. Pro mě je ale důležité, aby lidi rozuměli tomu, o čem zpíváme, protože s Y jsem měl pocit, že v Německu je sice všem jasné, co chceme říct, ale jinde to moc nefungovalo. Dostávali jsme nabídky na rozhovory do bezmozkovitých metalových zinů anebo si nás občas nějaký pitomec napsal do svého top tenu a já jsem nikdy nechápal, proč zrovna nám se dostává takové pozornosti. Myslím, že by se to nestávalo, kdyby lidi víc rozuměli našim textům a nestarali se jen o rychlou hudbu. Vidím, že poslední dobou je v hardcore/punkové scéně čím dál tím menší důraz kladený na myšlenky a na kritické uvažování. Zdá se, že je to jen o tom, být „cool“ a hrát to, co zrovna letí. Kde jsou kapely, co dokázali pořádně rozvířit vodu a zpochybňovat jak společnost, tak i punkovou scénu? Kapely jako BORN AGAINST? Víc a víc je vidět, jak se kapely zajímají jen o styl hudby a o módu. Každý mluví jen o tom, co ta která kapela hraje. Nikdo ale už o tom, jaké má myšlenky!
MRR: Myslím, že se dá s klide říct, že ve vaší hudbě je hodně vlivů Skandinávie a Japonska, není tohle zrovna ten druh hudby, který se stal v poslední době docela populární?
Thomas: Asi by se dalo říct, že tohle jsou naše nové vlivy v porovnání s tím, co hráli Y. Ale faktem je, že japonské kapely konce 80. a začátku 90. let udali standard, který těžko můžeš překonat a je docela přirozené, že nějaké vlivy od nich čerpáš, když chceš hrát rýchlý, ale i melodický hardcore. Pokud jde o vlivy švédských kapel, tak musím říct, že mě začínají docela nudit a asi v budoucnu z naší hudby vymizí. Na našich prvních dvou deskách to ještě docela je, ale myslím, že v budoucnu se naše hudba víc přikloní k melodickému US hardcore. Kapely jako ARTICLES OF FAITH, HÜSKER DÜ a DIE KREUZEN jsou pro mě geniální a je škoda, že neovlivňují víc dnešních punkových kapel.
MRR: Na vašich textech mě vždycky zaujalo to, že jsou to často výsledky pozorování vašeho okolí nebo vaše denní zkušenosti. A když jste z bývalého východního Německa tak to vás taky jistě ovlivnilo. Je to podle vás v textech nějak patrné?
Frösi: Abych řekl pravdu, tak jsem o tom nikdy nějak hluboce nepřemýšlel. Jen koukám na to, co se děje kolem mě. A je jedno jestli je to na Východě nebo na Západě Německa.
Thomas: Myslím, že to vnímáme každej jinak. Východoněmecká společnost má některá specifika, o kterých mluvíme v našich textech. Obzvlášť když mluvíme o malých městech v bývalém vých. Německu, tak tam bývají lidi natolik myšlenkově omezení, že bych řekl, že na Západě taková místa nenajdeš, kde by byli každodenní rasismus a ignorance tak rozšířené jak tady.
Frösi: Jasně, to je pravda, ale myslím, že tady i tam je rozdíl právě ve velkých a malých městech a v tom, co se považuje za akceptovatelné. Myslím, že najdeš stejně omezené tupce i na Západě. Myslím, že život v malém městě znamená často naprosto specifický způsob uvažování, stav naprosté ignorance.
MRR: Kromě vašeho kytaristy jste se všichni právě z takových maloměst přestěhovali do metropole. Byl to únik?
Thomas: Pro mě určitě ano, útěk z reality východoněmeckého maloměsta. Všichni, co jsme znal a co měli aspoň něco málo v hlavě odtam zmizeli hned, jak to jen šlo. Ti, co zůstali, dnes utápějí svou mizérii v chlastu. Myslím, že je to typické pro bývalé východní Německo. Většina lidí, co mají v životě nějaké cíle, se stěhuje do velkých měst.
V době velkých letních festivalů, v době koncertů kapel ze všemožných exotických koutů světa a v době reunionů snad všech kapel z punkové historie, jejichž členové ještě nepovymírali, je miniturné ne moc známé kapely z Německa tak trochu hazardem, ale doufáme, že tuhle kapelu si ujít nenecháte!
Třetí srpnový víkend se našimi končinami přeženou berlínští SOLID DECLINE a to na pozvání a za doprovodu brněnských SEE YOU IN HELL
SOLID DECLINE u nás moc známí nejsou, fandové extrémního HC si ale možná vzpomenou na kapelu s podivným názvem Y, která patřila po skoro celá 90. léta k tomu nejlepšímu z německého fastcore a dotáhla to i na desky na Sound Pollution Rec. a na americké turné. Členové obou kapel jsou prakticky totožní, ale SOLID DECLINE znějí trochu jinak - mixují ve své hudbě vlivy japonského, norského anebo starého amerického hardcore/punku s max. nasazením a solidními nápady/melodiemi. Co zůstalo po Y, jsou inteligentní politické texty, často doplněné komentáři na deskách. Těch vydali SOLID DECLINE už několik a to na labelech Heartfirst Rec. a Thought Crime Rec. (label basáka Thomase) = samostatný singl, split singl se STRONG INTETION, double singl a nejnověji split LP s RUIDOSA INMUNDICIA.
V případě SEE YOU IN HELL bude tenhle výlet jednou z mála možností jak nás během léta a podzimu vidět na živo v ČR na prknech, která neznamenají nic - v říjnu odlétáme na druhé brazilské turné.
Tady je rozpis společné výpravy:
čt 13. 8. Brno - Vegalité (+ DE TIEMPO PESTE)
pá 14. 8. Rožnov pod. Radhoštěm – Vrah/Setkání svobodných duší (+ TELEFON, DAŠA VON FLAŠA)
so 15. 8. Hradec Králové - La Putika (+ SICHERHATE SYSTEM, SAY WHY?)
ne 16. 8. Praha - Motoráj (+ BANDANOS, V.O.H.)
Koncert v Brně je ve vegetariánské restauraci a svůj premiérový koncert tam odehrají DE TIEMPO PESTE, což jsou 3/4 REAKCE NA ZMĚNU + zpěvák z RESURGO = nová krev brněnského fastcore!
Rožnovské Setkání svobodných duší není jen o hudbě a veškeré informace o něm najdete na www.vrah.cz.
Kapela pod názvem TELEFON je opravdu ten samý TELEFON, co hrával po celá 90. léta, vydal skvělou LP desku „Háková panenka“ a co se před pár měsíci znovu obnovil - tohle byla jedna z nejlepších domácích punkových kapel všech dob a vidět ji znovu v plné síle bude rozhodně stát za to!
V Hradci se hraje v bývalém El Diablu přejmenovaném na La Putika a dalšími účastníky večera jsou nesmrtelní východočeští raw punx SICHERHATE SYSTEM a ultrarychlé komando SAY WHY?.
A konečně v Praze je to na trochu míň tradičním místě a to sice na periférii ve Vysočanech v klubu Motoráj a kromě domácích hardcore/punx V.O.H. tady vystoupí i brazilští crossover/thrasheři BANDANOS což je úderka ze Sao Paula poskládaná z veteránů místní scény (vč. ex-basáka ROT Alexe), která musí 100% ukojit všechny fans SUICIDAL TENDENCIES, ACCÜSED, CRYPTIC SLAUGHTER anebo DRI!
Phil Hell
|