|
LP ( Black point, Papagájův hlasatel records) Ještě, když jsem si vedl svůj hudební sešit ( budiž mu země lehká) , zapsal jsem Telex do sloupce nadepsaného velkými písmeny - HARDCORE. Od té doby se moc nezměnilo, Strakonice jsou zcela oprávněně průkopnickou základnou hardcore punku v předrevoluční éře a nezmění to ani fakt, kdy jsem se na Telex zlobil za to, že si hudbu půjčují od jiných kapel. Dnes se tomu sice musím zasmát, přesto moje naprosto neutuchající nevraživost k zábavovým kapelám leštící si svá ega na cizí tvorbě, vydržela dodnes. Řeznickej krám jsme sjížděli v bezkonkutrenčně hnusný kvalitě ze snad 100x přehraný kazety, přesto bych dvojitý brady nechal vytesat do kamene. Mohl bych konstatovat - "tahle skladba je něco jako moje osobní anti - konzumní hymna ever!" Záznam "Punk Radia" je pořízen cca 8 let od realizace "Řeznickýho krámu" a měl být, jak sám název "the Best of..." vypovídá tím nejlepším od Telex. Popravdě některé skladby mi tady chybí a některé naopak přebejvají. Těžko se do minulosti křičí a sám si nejsem jistý zda by dnes autoři zvolili stejný playlist. Mohu se jen domnívat. Nahrávalo se ve studiu českého rozhlasu. Co si budeme povídat, udělat v 90 letech hardcoreové album v profesionálním studiu, tak aby znělo alespoň z poloviny dobře, jako západní předlohy, byl nadlidský výkon. Mastering z 22 roku tento neduh mírně napravil, přesto ten stejný druh sterilnosti jaký znám z mnoha dalších nahrávek této dekády se zcela odstranit nepodařilo. Ještě tentýž rok vychází CD a MC pod hlavičkou Kukisaka Records a o dalších 12 později už jen jako CD u Black point. V době návratu vinylu dali Black Point a Papagájův Hlasatel síly dohromady, aby tato pro mnohé nezapomenutelná nahrávka dostala podobu vinylové desky. Podobně jako nový mastering, deska dostala i nový kabát. Grafika za mě super, oproti originálnímu vydání se mi obal líbí daleko víc, přesto jsem po shlédnutí insertu poněkud zklamaný. Namísto plytké historie kapely bych si raději přečetl všechny texty, prohlédl více fotek. Členové kapely se mohli rozepsat, proč si vybrali hudbu konktrétních kapel jako podklad k autorskému textu a pod. Možností je mnoho, fans by to zcela jistě potěšilo a pochybuji, že by dvě tak zavedená vydavatelství odmítli ten prostor kapele dát, možná právě naopak. Dojde-li někdy na nějaký repress, přimlouvám se za to. Telex měli jednu přednost, jejich hudba byla domácím bigbeatem poznamenána jen velmi málo a tak zněli oproti mnoha místním bigbeatovým spolkům skutečně dravě, což je pro ně s ohledem na předrevoluční hardcore přednost i dnes. Na nahrávce cením především autorské skladby, jmenovitě - Generace - Zabijáci - Lidi,děti, kanibali - Řeznickej krám - Proměny - Mrtvej nosič vody - Skejbortová Růžena. Všechno skvělé hardcore punk vypalovačky, které odsejpají a táhnou vpřed. Zádné zdržování, psychadelické výlety, melodické sóla a jiné pokusy o dokonalost. Hardcore punk jak bič! Sakra, jeden by si posteskl proč jich tady není víc. Ne, on si stýská. Z těch neautorských "Továrna na sny" s hudbou k "I never needed you" od Partisans nebo "Poběhlice" což je ultra rychlá verze "I Don't Need You" od Blitz. I tak se nemohu zbavit dojmu, že předělávky v rukou Telex těžce pokulhávají za originály, ale to vidím až teď. Na začátku 90. jsem hltal každou skladbu, nasával hluk, každé slovo, které pak společně s kapelou vyřvával u kazeťáku. Být teď mladý zapálený punk, po návštěvě discogs bych se možná urazil úplně stejně jako já. Sic, jen pouhá spekulace :) Asi moc negace na tak skvělou událost, když vám někdo naservíruje jednu ze základních kapel domácí scény pod nos. Možná právě to, že mi tady toho tolik chybí, se přetahuje s tím jak moc rád bych si řekl - nejlepší od Telex!
Black Point Papagájův Hlasatel BANDCAMP
|