Vzpomínání v rubrice RETRO nás vrátí k Hluboké orbě, kde vyšel rozhovor s dnes již nefunkční pražskou kapelou V.I.R. Otázky kladl Iny.
Ve svým názvu máte mezi jednotlivýma písmenama tečky…předpokládám tedy, že V.I.R. je zkratka. Jaký je celý název kapely a proč zrovna tahle slova jste si vybrali pro svůj vývěsní štít? Má zkrácený a celý název mezi sebou nějaký ukrytý význam nebo je to jen náhoda?
-V.I.R. je v první řadě VIR.VIR jako virus:
-zárodek alternativy v proudu komerčního balastu
-sémě nesouhlasu a odporu v nánosu omezeného myšlení poloslepých spořádaných, spokojených a poslušných občanů
-ohnisko nemoci a deformace v tom zdravém, krásném a bezchybném organismu zvoucím se lidstvo
-ložisko otravy systému, absces
-nákaza - napadení,
-infekce - intoxikace
-ideologická diverze
-vnitřní nepřítel...........
Zkratka V.I.R. je jen další dimenze téhož - a tu si prozatím ponecháme pro sebe...
Asi první věc, která mi vytane na mysl, když někde čtu nebo slyším o V.I.R. je větička…takovej ten crust/punk z Prahy s tím industriálním intrem. Když jsem vás prvně viděl na Kladně, tak mě vaše entrée docela posadilo na prdel… Na druhou stranu se mi zdálo stylově celkem v protikladu s tím co následovalo po tom jako běžná produkce. Neuvažovali jste o tom, že budete využívat "nástroje" z intra i během vlastního setu?
V protikladu, spíš v kontrastu, to místy být může, jindy se to ale zase prolíná - v některých skladbách, které jako ostatně většina našich výmětů, mají v základu bigboš, jsou navíc další bicí, kotle, v některejch barely a železa, třeba jen v určitejch pasážích mají svůj part. Někde je toho míň, někde víc - máme skladbu kde jedou rozbrusy celou dobu jejího trvání, začínají spolu se železama a teprve posléze nastupujou normální bicí, následujou kytary, hlasy...takže je to spíš modern-primitivism-industrial oldskůlovýho typu /žádná elektronika, samply, kompy.../ kořeněnej rokenrolem. Jindy je to naopak. I jednu na kompu předem zpracovanou věc (zvuky a samply vytvořený jen pro tuto záležitost, nic vykradenýho) jsme jeden čas používali jako předehru intra.
Ne vždy se to podaří živě realizovat kompletně, s osazenstvem industriální sekce je to pořád problematický, vystřídalo se v ní už několik lidí a momentálně vlastně vůbec nefunguje - jeden se odstěhoval kvůli škole, další je na cestách po světě, dalšího životní skepse zřejmě přiměla se upít k smrti...Chci to ale zase přimět k životu, dát dohromady fungující celek - to ale vyžaduje zodpovědný lidi, který to bude naplňovat, bude je to bavit a budou chápat, že to totiž vážně nemá bejt bezduchý mlácení na hranici improvizace a kraviny, ale kompozice s danou osnovou a pevným základem...I improvizace tady má svůj prostor, ten je ale přesně definován a striktně určen.
No a druhá věc, která asi nejenom pro mě je synonymem V.I.R.u je narvaná dodávka pražských punků, kteří vám s tímto intrem pomáhají a u vstupu se halasně dožadují vstupu zdarma. Není teda celá ta industriální taškařice jen geniální finta jak dostat na koncert kupu svých známých zadara?
Tak to je trochu nadsázka, s tou narvanou dodávkou to nikdy nebylo zas tak tragický...
Industriální taškařice? Tak to ses mě krapět dotkl...Myslíš, že jen za tímto účelem by nám stálo za to něco takovýho realizovat, vláčet se s barelama a dalšíma krámama?
Neber si to tak, jenom provokuju, abych z tebe dostal to nejlepší :o) Už jsem říkal, že se mi ty industriál pasáže dost líbí. Jste, respektive jste byli, docela propojení s pražskou Papírnou, která byla bohužel před nějakou dobou vyklizena. Jaký byl vůbec status Papírny? Byl to squat, legalizovaný squat nebo co? Myslím, že tento prostor byl městem nabídnut obyvatelům bývalého squatu v ulici pplk. Sochora jako místo pro Centum svobodného vzdělávání Jakuba Poláka, byl podle vás naplněn původní záměr se kterým byla Papírna založena?
Ne, squat Papírna nikdy nebyl, byl to prostor poskytnutý jako náhrada za dobrovolné opuštění Sochorky. Náhrada, ze které mělo být snazší lidi vypudit, např. vypovězením smlouvy, která byla regulérně uzavřena mezi městem, úřadem Prahy 7 coby vlastníkem objektu a Centrem svobodného vzdělávání.
Původní záměr byl naplněn jen částečně, pár přednášek, besed na různá témata z okruhu ekologie, sociologie, politologie, anarchismu apod. sice proběhlo. Ke škodě věci však z nejrůznějších důvodů (mj. J.Polák sám), spousta lidí, kteří mohli/měli na Papírně ledacos dělat vypadlo ze hry, x projektů se nerealizovalo...
Na druhou stranu s kulturním/subkulturním programem to myslím bylo podstatně lepší, množství výstav/obrazů, fotografií a dalších výtvarných artefaktů/divadelních představení, vernisáží, promítání filmů a zejména nejrůznějších koncertů – od sibiřskejch šamanů přes každoroční Pražský industriální festival až po punk/hardcore. Byly to nepopírám záležitosti vesměs vycházející z undergroundové subkultury, podzemních proudů alternativní kultury nezadržitelně se valících, razících si spontánně svou cestu pod haldou spotřebního zboží, hromadou sraček prodejního artiklu oficiální kultury coby jednoho z nástrojů systému, nástrojů manipulace s davem......ale o tom myslím alternativní kulturní centrum má být ne? Leckdo tam mohl leccos realizovat, záleželo jen na iniciativě a korektnosti.
Můžete říct jak vyklizení proběhlo a co bylo záminkou pro tento akt? Slyšel jsem něco i o zatykači na Jakuba Poláka kvůli údajným nedoplatkům za elektřinu…
Záminkou bylo nepodložené a nesmyslné tvrzení o „...neoprávněném užívání prostor na Papírně nespadajících do zóny pronajatých Centrem svobodného vzdělávání...“ - k ničemu takovému ovšem nikdy nedošlo, zákrok taky byl po intervenci přímo na úřadě přerušen, ale to co ukrajinští dělníci angažovaní úřadem Prahy 7 pod dozorem městské policie a několika úředníků z města stačili rozkrást-rozbít-vyvézt v kontejnerech na skládku (žádná pseudokonsignace jako v případě Ladronky - rovnou smetiště) bylo nenávratně ztraceno.Vystihli – a nemyslím si, že náhodou - okamžik, kdy na Papírně nikdo nebyl (ano, všichni ti flákači-feťáci-paraziti byli tou dobou ve svých zaměstnáních), takže se jim toho podařilo zlikvidovat ne zrovna málo. Pravdou je, že se nějaký happening v tomto duchu od těch mafiánů z úřadu očekával dlouho, celá existence Papírny byl vlastně permanentní spor...
Jak vlastně vypadala organizace života na Papírně? Fungovalo tam něco jako kolektivní rozhodování, společná kuchyně a každotýdenní schůze o správních záležitostech jako to známe z některých politických squatů nebo to bylo jen špinavý alkopunkový doupě, jak se psalo v některých časopisech? Měnil se, ať už k lepšímu nebo horšímu, způsob organizace života na Papírně s postupující dobou vašeho pobytu na "baráku"?
Tak tak, Papírna byla označována za ghetto špinavejch alkoholiků, dle věhlasného deníku BLESK i za doupě bezdomovců a narkomanů...No, sXe komunitou Papírna opravdu nebyla, ale jen na chlastání a fetování to nestálo...Krom toho i na Papírně byli lidi, kteří nepili a nekouřili...
Společné (správní) záležitosti se společně řešily, o nich se samosebou kolektivně rozhodovalo, kuchyně byla věcí jednotlivců nebo menších skupinek - záleželo na konkrétní situaci - ale společné organizování života – krom vyloženě společných věcí - nebylo možné, na to byl každej na Papírně moc osobitej neuchopitelnej individualista, maximálně opět menší skupinky. Nikdo neměl ambice ani zájem organizovat druhýmu život.
No, Papírna je mrtvá vraťme se k V.I.R.u. Jak jste se dali dohromady a kdo přišel první s nápadem založit si novou kapelu? Vím, že někteří z vás již v té době hráli i v jiných bandech, znamená to, že vám zaměření těch vašich druhých kapel nějakým způsobem nevyhovovalo?
Nelze mluvit o tom, že by nám předchozí tělesa nevyhovovala, byly to předchozí články v řetězci, ona se de facto přetransformovala, přetavila a vyvinula ve VIR, prostě jsme k VIRU dospěli, posunuli po trase - naší společné i individuální... Tři z nás jsme působili v jedné formaci (dva jsme byli spolu ještě v předešlé), dva odešli, jeden přibyl – a VIR byl zrozen.
Na to, že hrajete už poměrně dlouhou dobu jste docela skoupí na nahrávky, vím akorát o chystaném split EP s DREAD 101. Proč tomu tak je? Jste líní, bojíte se aby vás ze studia nevyhnali nebo prostě jen čekáte na tu správnou dobu?
Jsme líní a čekáme na správnou dobu, ale studia se nebojíme! Náš první materiál, ze kterého jsou vybrány dva válce na tohle split EP, jsme ale záměrně nahrávali sami na koleně (přesněji viz odpověď na otázku č.10). Zbytek věcí, krom těchto dvou, bysme taky rádi vypustili, uvažujeme o MC která tohle první období zmapuje, zachytí a uzavře a dál se uvidí. Nejsme nijak hyperaktivní, přiznávám - spíš naopak, ale nějakej novej matroš máme, další se rýsuje, takže pokud budeme fungovat nahrajeme další věci – jak s nimi naložíme se rozhodne později, nějaký nabídky jsme dostali, ale nebudu předbíhat.
Když pominu jasný odkaz EINSTURZENDE NEUBAUTERN v intru, tak z vaší hudby slyším převážně anglickou školu crustpunku, která z tamějších kapel vás nejvíc ovlivnila a kterou naopak vůbec nemusíte? Šli by jste na koncert DISCHARGE, kdyby přijeli hrát do Čech?
Že tě napadají právě NEUBAUTEN...?
No hlavně kvůli využívání stavebních nástrojů a podobná industriální poetika, samozřejmě celý to přirovnání je mírnou nadsázkou…
Tedy, proč ne, ale nemyslím, že zrovna /pouze/ oni nás nějak inspirovali...
Anglická škola crust/punku? Ó, díky za poklonu, ačkoliv jsme se nikdy nechtěli záměrně formovat do nějaký škatule, žánru, stylu...Šlo nám vždy o to vyjadřovat se přirozeně, po svým, jít vlastní cestou...Ovlivnilo nás nepochybně hodně hudby a to z nejrůznějších sfér, nikdy nikdo z nás nebyl výhradně upjatej pouze na jedinej druh muziky. Každej posloucháme ledacos, v lecčems se i neshodujeme, ale to samo o sobě pro nás nebylo nikdy žádnou překážkou.Ortodoxnost je omezující, specializace jen na jedinou určitou parketu je příznakem zúženého obzoru...
Ať se ale jedná o jakoukoli hudbu, samozřejmě bereme jako velký plus když s sebou nese taky nějaký poselství, je o něčem nebo k něčemu, samosebou odpovídá našemu světonázoru – nebo s ním alespoň není v rozporu (nácky poslouchám jen ze studijních důvodů). A vždy ctím někoho, kdo stojí na naší straně barikády ať už to vyjadřuje jakkoli, hraje jakoukoli hudbu popř. ne-hudbu, ať už se mi hudebně líbí nebo ne. Dál -nejsem schopen vyjmenovat nějaký konkrétní kapely, který nás ovlivnily a ovlivňujou. Asi to budou všechny, co jsme kdy slyšeli, ať už kladně nebo záporně...
S DISCHARGE jsme hráli loni (2003) ve Finsku na PUNTALA-ROCK festu, takže sem měl možnost si je dát aniž bych řešil jestli na ně mám jít nebo ne...Kdyby byli v Čechách nevím jestli bych šel, já z nich zas nikdy nějak moc vyřízenej nebyl a upřímě řečeno teď po té, co jsem je viděl by mi opravdu neúčast na jejich koncertě žíly nevyrvala. Ta kapela je opravdu už trochu někde jinde...měl jsem z jejich výstupu trochu rozporuplný dojmy, celkově to totiž nebyla žádná extra sláva. Třeba s RATTUS, který hráli před nima se to nedá srovnávat.
Řekněte něco o vašem splitu s DREAD 101…kde jste to nahrávali, čeho si na tej desce nejvíc ceníte a co by jste teď s odstupem času po nahrání možná udělali jinak. Proč trvalo vydání té desky tak dlouho…DREAD 101 už dávno ohryzali červi až na kost a deska vychází až teď, skoro rok po jejich rozpadu. Jak se vám spolupracovalo s Barvákem, je to tvrdej vydavatel nebo vás do ničeho nehonil?
Nahrávali jsme si to sami na koleně a toho si zároveň hodně ceníme - že je to total D.I.Y....tedy nelze vynechat dvě stěžejní postavy nepostradatelný pro realizaci týhle záležitosti a to Slunce (Averze, ex Post) -nahrávání a Roman (M.A.C. of Mad) - mix. Nahrávalo se různě, ve zkušebnách, v obýváku, v útrobách Papírny...
Jinak? Jinak bych asi na tomhle materiálu nedělal nic, příště ovšem samosebou budeme vycházet z nabytejch zkušeností – ledacos tedy asi přirozeně jiný bude.
Musím přiznat, že jsem to trochu zdržoval já s obalem zavirovaný části, jinak to ale asi nešlo...Barvák je v poho, žádný problémy jsme s ním dosud neměli, nijak extrémně nás nehonil, myslím, že toho má i tak dost.
No když už jsme u těch DREAD 101, ty jsi s nima Kukučko nějakej čas hrával…proč jste se vlastně rozpadli, zrovna ve chvíli, kdy se vám podle mě začalo docela dařit?
Jo, dařilo se, koncerty, nahrávky...A přesto: tragédie. Problémy každej svý, problémy se zkouškama. Zkoušky - nedostatečný, to se začalo projevovat na koncertech...najednou to stálo za hovno, nefungovalo to, nesypalo. Neporozumění, nepochopení. A když krize přestává být záležitostí tejdne, měsíce a situace se neřeší, nemění – dochází ke kolapsu, zástavě............
Když jsem tak brouzdal po netu, narazil jsem na anonci vašeho koncertu s německým elektropunkem KRAWALA v Guru klubu na Žižkově, kde jste avizováni jako industriální a drsní…hráli jste stabilní set, nebo jste poněkud protáhli úvodní pasáž? A jak vás přijalo stylově odlišné publikum, nebyli jste přeci jenom drsní až moc a nebo naopak málo?
...industriální a drsní - ano, tak jsme byli avízováni v programu GURU – to bylo čistě v režii jejich dramaturga, dozvěděli jsme se to taky právě až z toho programu....no, ve srovnání s KRAWALOU (divadlo, kabaret stojící na výkonu zpěvačky-tanečnice za doprovodu elektronické hudby s politickým obsahem ) i s další kapelou GAVORA (cz, elektronika) jsme asi opravdu zněli dost drsně - myslím, že obě seskupení naši produkci poněkud neskousla... Publikum převážně zíralo neočekávajíc nic takového, co se na něj z pódia řinulo, někdo konsternován neschopen reakce, někdo v extázi, někdo prchnuvší schovat se na hajzly před tou spouští nepochopil-nerozdejchal nic...ale lidi, který přišli kvůli nám, byli spokojený, včetně dramaturga klubu, kterej nás vlastně sám k účasti na tomhle multižánrovým večírku pozval. Sklidili jsme kladný ovace... Ten večer se vyjimečně vyvedl industriální blok, dost jsme se na to připravovali. Tehdy s námi vystupovalo v rámci industriální sekce několik lidí...
Jinak jsme do publika vtloukli standartní výstup, intro se nijak neprotahovalo. Ke škodě věci jsme nemohli předeslat tehdy čerstvou věc, ve který se bigboš - kytary, bicí, hlasy, hodně prolíná s industrialem - kotle, železa, rozbrusy – právě kvůli rozbrusu, jeden totiž během produkce shořel (poctivá vehemence a nadšený zápal performera s nimiž se oddal svému partu zřejmě způsobily závěr kariéry tohoto nástroje). Bez něj nemělo smysl válec vytahovat – byl na vzájemný souhře dvou rozbrusů podkreslovaných ostatními nástroji vlastně vybudován.
Kukučko, tebe si pamatuju jako zuřivého kameramana téměř na každém koncertě na Papírně…kolik kapel, koncertů máš ve svém archívu? Nechystáš se to někdy sestříhat a vydat? Myslím, že by z toho mohl být celkem zdařilý dokument.
Kolik koncertů...? Tak to asi nespočítám, kartotéku nevedu...no pár kusů to bude...
Ano, přesně na něco podobného se chystám, nějaký provizorní sestřihy jsem už vyrobil, ale chci to zpracovávat mnohem dokonaleji, zejména po zvukový stránce. K tomu je ale zapotřebí jisté vybavení a to se mi zatím nepodařilo dát dohromady, něco jsem měl půjčeno a musel vrátit, párkrát jsem o něco přišel - naposled mi čórli nějaký věci při vyklízení Papírny...tehdy jsem se ocitl vlastně úplně na nule, naštěstí o záznamy jsem nepřišel. Takže jakmile vytvořím nějaký technický zázemí pustím se do toho. Nebude to určitě hned, ale myslím, že pár kvalitních záležitostí by z toho mohlo vypadnout.
Zdá se mi, že se v Praze poslední dobou vyrojilo pár novejch kapel, většinou s lidma, kteří již dříve někde hráli, po zavření Papírny bylo nutný hledat nový místo, kde by bylo možno dělat DIY akce…zkrátka je tam asi spoustu novinek. Mohl bys nám udělat takovej malej pražskej news scenereport?
Do kontingentu spřízněné hudební zvěře působící na Papírně patřilo pár zajímavejch kapel převyšujících tuctovej popelnicovej pub-bigboš českého špendlíkářstva, můžu jmenovat pár: na prvním místě nelze se vší skromností nevyzdvihnout samozřejmě nejstěžejnější z punkového undergroundu – V.I.R., dál to je žižkovskej prasopal GINNUNGAGAP, fungující čile dosud, dál vostrej punkrock typu POISON IDEA - K.O.666, rovněž stále působící a stále se lepšící, svižnej, energickej a melodickej punkrock s nezaměnitelným holčičím zpěvem MALEVOLENCE, momentálně mimo provoz, no a výborná crust-coverová zábavovka ANTI – CLIMAX přerodivší se v GUIDED CRADLE – dle mého soudu jedna z nejlepších českých crustových kapel (nerad bych , aby někdo nabyl dojmu, že je tak hodnotím proto, že grupu tvoří 50% VIRU a 20% DREAD 101, chraň satan....!).
Co s V.I.Rem chystáte v nejbližší budoucnosti?
Opatřit si nové kytary, byly nám totiž ukradeny – mě ji čórli v Havlobrodě v Roxoru přímo z pódia, druhou vzali při vykrádání bytu našeho druhýho kytaristy ... Bicí jsou taky v rozkladu, jen basa je o.k... Takže doplnit výbavu, ansámbl, repertoár, pokud bude vše fungovat, tak ho nahrát (viz.č.8)....Na jaře 2005 tour po Anglii, Skotsku a Irsku – doufám, že to klapne.
Tak to bude asi všechno. Díky za rozhovor a závěr je váš….
Díky za zájem Tvůj i Hluboké Orby – jsme poctěni! Měj se o.k., ať vám sype GRIDE!
Pozdrav tobě, Filipovi a H.O. crew, jejím čtenářům a každému kdo podporuje underground + subkulturu.
Kukucz + V.I.R.
/ v.i.r.@email.cz /
Fotky použity z bandzone profilu kapely.
|