XBRAINIAX byli jako rána do hlavy. Pro mě osobně to byl nový čerstvý vítr do plachet trochu zlenivělé a ztrouchnivělé plachetnice jménem power violence. Ne, že by kluci objevili Ameriku (navíc, když z ní jsou, že?), ale přece jenom tendle styl vzniklý na začátku 90. let trochu oprášili, dali mu nový "drajf a šmrnc". Zrovna v té době se rodil Napalmanach, takže rozhovor byla varianta, která se přímo nabízela. Navíc Zach, kytarista XBRAINIAX je nesmírně sympatický týpek, který má obrovský přehled o světovém hardcore, včetně toho našeho. Troufám si tvrdit, že zná více českých HC kapel, než "průměrný" český hardcorista. O českém hardcore jsme se však moc nebavili. O čem jsme se bavili si můžete přečíst na následujících řádcích.
Rozhovor vznikl v roce 2008 pro zin Napalmanach.
1. Na začátek úplná klasika. Něco málo z historie xBrainiax? Je to sice ta nejjednodušší a nezprofanovanější otázka, ale tendle fanzín bude v češtině a v tomto jazyce to bude váš první rozhovor a přestože je xBrainiax u českých extreme-hardcore fajnšmekrů relativně známé jméno, ne každý z nich čte Short Fast and Loud, aby si ho přečetl tam. 1-XBRAINIAX jsme založili já s bubeníkem Lucasem. Hned jsme začali vymýšlet a psát nové songy. Brzy se k nám přidal náš kámoš Joe na basu a zpěvák Sean, kterého jsme předtím moc neznali, ale brzo se stal našim hodně dobrým kámošem. Proč zrovna XBRAINIAX? Kapela ve které jsme předtím z Lucasem hráli KNEE DEEP IN SHIT se pomalu rozpadala, ale my jsme chtěli hrát dál a v trochu jiném stylu, než v jakém hráli KDIS, kteří byli stylově více v HC/punku, bez nějakých náznaků powerviolence, sypaček, či něčeho podobného.
2. Na posledním split 7" s Su 19B jste mě překvapili koverem "Bolki blont mit" od Y. Jejich LP "Ali Bomaye" ze kterého pochází váš kover, je podle mě klenotem evropského power violence. Máte k těmto berlínským intelektuálním punx půlky devadesátých let nějak vřelý vztah? Připadá mi, že vás s nimi pojí daleko víc věcí. Stejně jako vy neopakují pasáže víc než jednou, jejich texty mají občas podobný sžíravý, ale zároveň vtipný nádech a zvuk kytar je hodně podobný tvojí kytaře? Je na tom něco pravdy, nebo bych měl přestat poslouchat desky XBrainiax a Y hned po sobě? 2-Udělali jsme cover Y, právě kvůli tomu, že jsou naší velkou inspirací. Je velká ostuda, že je tady v USA moc lidí nezná (a to vydali dvě alba na Sound Pollution! Pozn. Nplm.) asi máš pravdu, že mezi XBRAINIAX a Y lze vystopovat nějakou spojitost. Lucas, který taky píše rify a songy pro XBRX, je velkým fanouškem Y. Mimo jiné to byl také on, kdo mě s touto smečkou seznámil.
3. Je to otázka pro všechny zpovídané v tomto fanzínu, takže se snažte, abyste se vytáhli!! Ne vážně. Znáte ujetý jazz-grindový projekt Johna Zorna, NAKED CITY? Libí, nelíbí? 3-Samozřejmě, že znám NAKED CITY. Jejich album Torture Garden je skvělý kousek. Poslouchám i plno podobných kapel, jako třeba japonské RUINS.
4. Když jsem vás slyšel poprvé, zůstal jsem trochu s otevřenou hubou a musel si song ještě několikrát pustit, než jsem pochopil strukturu. Do dvaceti vteřin nasekáte pět různých pasáží, sedm kytarových rifů a zpěvák odemele deset řádků textů. Jak často zkoušíte? Kolik vašich songů si pamatujete, nebo jste schopni zahrát za jednu zkoušku? 4-Zkoušíme jednou týdně a na zkoušce obvykle nejčastěji hrajeme songy pro připravovanou nahrávku. Třeba právě teď pilujeme songy pro připravované LP a další split EP. Popravdě řečeno, velkou část válů z našich předchozích nahrávek už naživo ani jinak vůbec nehrajeme, tudíž jsme je pozapomněli a museli bychom je nazkoušet znovu.
5. Prosím pravdivě! V dnešní postmoderní realitě stále rychleji se střídajících a přitom zoufale opakujících "uměleckých směrů", ani nemůžete být úplně originální, takže, které kapely vykrádáte??:)))) 5- Hmm...no jasně Y hráli dávno před námi, ale snad ještě větší vliv na nás měli NO COMMENT. Během dvou koncertů, které jsme hráli v roce 2005, jsme hráli celé EP "Downsided". Podle mě právě tenhle sedmipalec je jednou z klasických a základních nahrávek hardcore v 90. letech.
6. Zní to sice jak otázka z nějakého profesního životopisu, ale co jste vystudovali, nebo studujete? Při prvním letmém pohledu na myspace-profil jsem si tipl anatomii, nebo medicínu. Poté co jsem si přečetl texty, přidal bych filozofii nebo kulturní antropologii. Trefil jsme se? Proč vůbec jméno xBrainiax? A co ty injekční stříkačky v logu a na přebalech, jste přece SxE??? 6- No, jseš docela blízko. Lukáš studuje jako hlavní obor biologii, Sean historii a Joe anglickou literaturu. Všichni jsou v půlce studia a až vylezou, měli by z nich být učitelé. Já sám studuji japonštinu. Ještě předtím než jsem japonský jazyk začal studovat jsem měl hodně rád japonský hardcore, takže můžu jazyk použít taky v hardcore a myslím, že mi to docela jde. Logo s injekčníma stříkačka je Lucasův nápad. Přijde mi docela zábavné. (Mě taky, pozn. Nplm.) Do minulého roku jsme byli čistě SxE kapela (přestože jsme se tím nikdy na žádné nahrávce nevytahovali, ani to nikde nebylo zmíněno), ale nedávno začali Lucas a Joe příležitostně pít, v čemž osobně nevidím žádný problém. Jsem sice SxE, ale je mi ukradené, co ostatní lidi dělají, pokud se chlastání nedotýká mě osobně.
7. Občas v textech nekompromisně šijete do vlastních řad a na některých pozách hardcorové scény nenecháte nit suchou. Je mi to tak nějak sympatické a blízké. Po přečtení textu "Skull thief" jsem si dokonce radostně povýskl. Myslíte si, že zoufalá neoriginalita a občasná bigotnost zabíjí hardcore, nebo je to trochu přehnané tvrzení??? Co třeba furt ty věčně se opakující názvy. Klony Dis- názvů, začátky a konce jména kapely označeny xkami...:)))) 7-Myslím, že by každý měl mít možnost založit a hrát v jakékoliv kapele se mu zlíbí, nicméně neznamená to, že by se tím lidé měli pokaždé řídit. Před několika lety jsem byl totálně zažraný do disbeatu, hltal jsem skoro každou nahrávku, která v tomto stylu vycházela. Dneska mě nudí většina z toho co v disbeatu vychází. Myslím si, že kapely jako třeba DISCLOSE měly smysl. Samozřejmě, že to byl klon DISCHARGE, ale Kawakami byl totální d-beat fanatik a přestože byli DISCLOSE ve své podstatě dis-klonem, pořád se jim ten styl dařilo aspoň trochu posunout a špetku originality v sobě měli. Myslím, že DISCLOSE představovali další logický vývojový krok, který by udělali DISCHARGE po natočení "Hear Nothing..." I když stejné písmena má v názvu i naše kapela (je to myšleno jako parodie), nesnáším všechny ty XCokolivX a jiné 1988/youth crew hardcore kapely. Všechny mě nudí k smrti. Všechny tyto kapely mi přijdou hodně o módě a závislé na demonstraci toho, jak moc SxE jsou, což je obzvlášť vtipné, vzhledem k tomu, že SxE hnutí je o zbavení se závislosti. Přesně z toho důvodu XBRAINIAX nikdy neměli a nebudou mít na obale žádnou zmínku o tom, že jsme "SxE kapela." Když už tak jsme hardcore kapela, ne nějaká posraná SxE cosi, kdesi.
8. Změní se váš život nějak, když bude v Bílém domě sedět McCain nebo Obama, anebo v těchle intencích vůbec neuvažujete a je úplně jedno, kdo to ve Washingtonu "šéfuje"? 8-Podle mě jsou oba dva stejní a rozdíly jsou víceméně minimální. Jsou to loutky a skutečné rozhodnutí se odehrává za oponou, pravděpodobně v režii velkých nadnárodních koncernů.
9. Skoro na každé nahrávce děkujete Zachovým rodičům za poskytnutí zkušebny. Potrvá jejich přízeň i nadále, anebo váš už s těmi několika vteřinovými hysterickými rozbuškami vyhodí? Jak se vůbec rodiče tváří na to co produkujete? 9- Jsem velmi vděčný svým rodičům, že nás u sebe nechají každý týden zkoušet. Sice se jim vůbec nelíbí, co syn produkuje, ale aspoň jsou spokojeni, že dělám něco tvořivého. Obvykle když máme zkoušku, jedou na výlet nebo se někam najíst, ha, ha.
10. V poslední době se nejen v USA , ale i jinde ve světě vrací vlna power violence (třeba Weekend Nachos, Warzone Womyn, Swiishh, Say Why?, D.H.I.B.A.C, Completed Exposition, Extortion atd.) Máš pocit, že se P/V a koneckonců i jiné subžánry HC pohybují v různě dlouhých a více či měně intenzivních cyklech vzestupů a pádů?? 10- Jasně, taky jsem přesvědčen, že to co je v HC populární se střídá v určitých cyklech. Když jsem se někdy kolem roku 2000 dostal do DIY hardcore, právě se rozpadali SPAZZ a power/violence byl na ústupu. Víceméně už vůbec nebyl populární, přestože je to styl, který mě do hardcore přivedl a který jsem chtěl se svou kapelou vždycky hrát. Kdo ví, co přijde za pár let. Třeba se zjeví nová vlna youth crew hardcore.
11. Jak byste jako jediní zástupci "mid west coast power violence" tento styl definovali?? A nebo nejste jediní zástupci mid west coast power violence??? 11- "Mid-west coast powerviolence" byl ve své podstatě jenom vtip. Pocházíme z oblasti, které se říká "Mid West", takže jsme to jen zkombinovali s termínem "West coast powerviolence". Popravdě řečeno se dneska na toto označení dnes dívám trochu s rozpaky. Když jsme začínali s XBRAINIAX hrát nebylo kapel v tomdle stylu tolik, ale dneska se kdejaká neumětelská banda sráčů označuje za powerviolence a takové kapely v USA bují, jak houby po dešti. Pořád mám powerviolence hodně rád, (myslím tím dobré kapely), ale na žádné z našich nahrávek se už tento termín neobjeví, neboť se trochu vyprázdnil.
12. Zkuste si vzpomenout na co možno nejhloupější název kapely? 12- Hmm, nevzpomenu na nějaké obzvlášť pitomé jméno, ale hloupé mi přijdou všechny ty kapely pojmenované po hercích. Když to udělali CHARLES BRONSON, bylo to super, ale pro ten zbytek mám vzkaz: Buďte aspoň trochu originální.
13. Předpokládám, že se s kapelou věnujete i koncertním aktivitám. Dle mého názoru začíná kapela hrající po 15-20 minut lehce nudit. Vidíte to stejně? A jak dlouho s kapelou na pódiu strašíte vy? 13- Samozřejmě že hrajeme koncerty. Obvykle nehrajeme víc jak 15-25 minut. Většinou spojíme 4-5 songů do jednoho celku. I ve zkušebně to takhle cvičíme a pak je hrajeme na koncertě jako jeden celek (bez klepání paliček), takže mnoho lidí má problém poznat, kde je začátek a kde konce songu, ha, ha. Nedávno jsme začali hrát nový song, který se jmenuje "Deprogrammed" a je to asi deset minut dlouhá sludge/doom skladba. Zabere nám skoro půlku setu! Souhlasím s tebou, že poslouchat naživo HC déle než dvacet pět minut je nuda, a to s jedinou výjimkou - GAUZE.
14. Nasekat na sedmipalec 31 několika vteřinových válů, to už je dílo hodné noisecorových mistrů. Kdy se dočkáme plnohodnotného LP se 70 tracky? 14-Právě dokončujeme nahrávání našeho nového LP, ale je na něm pouze třicet songů (I tak je to furt víc, než má většina HC kapel, ne?). Obsahuje i ono sludgové bahno, o kterém byla řeč v předchozí otázce (Mimochodem podle toho songu se jmenuje i celé LP). Trvalo nám víc než rok, než jsme složili všech třicet songů, takže si nedokážu představit, že bychom někdy udělali 70-songové LP. Možná by to bylo možné, kdybychom v rychlých pasážích hráli nějaké garbage/noise slátaniny, ale my i v těch nejrychlejších partech (a je jich dost) hrajeme reálné rify, což mnoho lidí, kteří se nás na to ptají, poněkud překvapí. Vzhledem k tomu, kolik riffů a změn obsahuje jeden song, zabere nám to dost času, než přijdeme s dobrými a originálními melodiemi a postupy.
15. Asi nebudu daleko od pravdy, když si tipnu, že otázky typu: Vyjmenuj tvoje nejoblíbenější kapely? Nebo tvůj aktuální top ten?" vůbec v rozhovorech nečteš, nebo se hodně musíš přemáhat, aby si v rozhovoru vypotil alespoň deset jmen. Já bych tuto neoblíbenou otázku lehce pootočil a zeptal se tě na tvé malé soukromé objevy na poli internacionálního extreme HC??? 15-Popravdě řečeno mně nenapadá žádná nová a zároveň totálně originální kapela v dnešní hardcore scéně. Zmíním jen jednu, co mně napadla: LOTUS FUCKER jsou podle mě nejlepší současnou americkou HC kapelou. Mají na kontě pouze demo, ale už dostali několik nabídek na vydání desky. (Všechny od evropských labelů!) Demo, které mají, je nejlepší HC demo, které jsem kdy slyšel. Nechávají se inspirovat nejrůznějším HC (včetně toho východoevropského.) Mají absolutně zabijácký a kostidrtící sound a jejich zpěvák se při živých vystoupeních chová jak totální magor. Celý měsíc jsem v autě neposlouchal nic jiného, než jejich demo. Doporučuji každému, ať jim dá šanci.
16. Měla by to být spíše otázka pro NO COMPLY, ale proč je jméno jejich bubeníka na vašem splitu zaškrtané?? 16- Napsal si v bookletu ke jménu něco jako "znásilňovač slečen" (v originále girl-rapist, pozn. Nplm.), takže mně Justin z NC požádal, abych jeho jméno v bookletu začernil.
17. Vaši kámoši DEAD RADICAL mají video ze zkušebny, kde hrají neozbrojení, zatímco na stole leží jejich osobní zbraně. USA jsou v Evropě známy pro svůj benevolentní přístup ke zbraním, jak jste na tom se zbraněmi vy? 17-Jsem si jistý, že to je jen vtip. Hráli jsme s DEAD RADICAL několikrát a jsou to absolutně v pohodě týpci. Sám nevlastním žádnou zbraň, přestože nějakou získat je tady daleko jednodušší než třeba v Evropě nebo Japonsku. Nemám na to nějaký vyhraněný názor, ale nesnáším násilí. Já sám společně s Lucasem jsme jednou po koncertě byli okradeni s hlavní pistole pod žebry. Možná, že kdyby dostupnost zbraní nebyla tak velká, takové případy by se nestávaly, ale těžko říct.
18. Zachu, kromě toho, že hraješ v XBRAINIAX hraješ v dalších kapelách, třeba MERCILESS GAME. Vydáváš fanzín (Loss of Hearing), a máš dva labely (Not very nice a Fuck music) Kolik hodin denně spíš? Jak to vůbec stíháš? 18- Haha, sám nevím. Hrozně nerad se nudím, takže jsem začal dělat všechny ty věci, abych se nějak zabavil. V MERCILESS GAME hraju jen já sám, takže tadle kapela nepotřebuje moc zkoušet. V současné době poněkud utlumuji fungování labelu a fanzínu. Nechci se na to vykašlat úplně, ale zájem o věci z distra je v poslední době minimální. Vypadá to, že většina fanoušků noisecore si jen stahuje debilní "net releases" a odmítá kupovat to, co opravdu vyjde a dá se chytnout do ruky.
19. Několikrát jsem zkoušel měnit s americkými labely, ale většinou jakmile zjistili, že jsem z východní Evropy jejich zájem velice rychle ochadl. Je to jen moje blba zkušenost, anebo jsou američtí hardcoristi k východoevropskému hardcore trochu ignorantští? 19-Jo, bohužel lidé tady v USA jsou totálni ignoranti, co se týče východoevropské scény. Pokud nejsi ze Švédska, Japonska, nebo přímo z USA, nikoho nezajímáš. Je to smutné, ale je to tak. Samozřejmě i já miluju japonský hardcore, ale neznamená to, že budu zavírat oči před tím, co se děje ve zbytku světa. Já a několik dalších lidí se kterými jsem se o tom bavil, bychom rádi jednou u nás ve státech viděli kapely jako GRIDE nebo SEE YOU IN HELL. Pravděpodobně bude lepší počkat, až se tyhle spolky stanou u nás známější. Otázka, kdy a jestli vůbec k tomu dojde.
20. Ekonomická krize začala v USA. Dotkla se nějak i tebe? Myslíš, že pád ekonomiky může přivodit nějakou celospolečenskou změnu? 20-Ano zasáhla. Minulý podzim jsem ztratil práci právě kvůli ekonomické krizi. Pracoval jsem v univerzitní knihovně, kde zároveň studuji, ale univerzita dostala méně peněz a bylo nářízeno, že pro ní už nesmí pracovat žádní studenti. Myslím si, že dokud ekonomika bude nějak, i když špatně fungovat, žádná dramatická změna se nepřihodí.
21. Evropské turné...kdy? 21- Možná jednou v budoucnosti, ale těžko říct, všichni jsme kompletně pohlceni prací a studiem. Pro nás byl už dost těžký úkol vyrazit na dvoutýdenní turné po západním pobřeží (červenc 2008. pozn. Nplm.), natož pak cestovat po Evropě třeba dva měsíce. Ale jak jsem říkal, možná jednoho dne...
22. Pokud máte dojem, že jsem na něco důležitého zapomněl, položte si otázku sami a hned si ji zodpovězte. Trochu schizofrenie nemůže uškodit, ha, ha 22- Hmm, já bych se sám sebe zeptal, jak se se lidí s XBRAINIAX mohou spojit. Takže můžete nám psát na email: xbrainiax@gmail.com , nebo na adresu: Zach Howard PO Box 2 Bloomfield Hills, MI 48303-0002, USA Skuldo, díky moc za interview a hodně štěstí s SHEEVA YOGA.
Bandcamp
|